BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vasútreform - Össztűz a közlekedési miniszterre

Ismét Hónig Péter közlekedési minisztert vette össztűz alá a Fidesz az Országgyűlésben. A tárca vezetője négy interpellációt, több kérdést és azonnali kérdést kapott az ellenzéki párttól, elsősorban a vasúti szárnyvonalak ügyében. Hónigot ősszel egyszer már hasonló "vasutasnap" keretében bírálta a Fidesz.

A Fidesz részéről Fazekas Sándor és Varga Mihály egy alföldi, Ódor Ferenc egy észak-magyarországi, Vigh László pedig egy nyugat-magyarországi szárnyvonal bezárása ellen emelt szót, Fónagy János a MÁV és a GYSEV közötti vasútvonal-átadás részleteit kérdezte.

Fazekas Sándor szerint a Karcag-Tiszafüred vonal megszüntetéséről nem volt egyeztetés a kistérségi társulásokkal és az önkormányzatokkal, ezen túlmenően azt sem vette figyelembe a közlekedési minisztérium, hogy Karcagon súlyponti kórház van, ami 110 ezer embert lát el. A Fidesz úgy látja, a vonal bezárása miatt ellehetetlenül a munkavállalás a térségben.

Ódor Ferenc a Szerencs-Hidasnémeti vonallal kapcsolatban arról beszélt, a leghátrányosabb helyzetű kistérségek egyikében működik, ráadásul a megyében már szűntek meg vasútvonalak korábban. "Így a munkalehetőségek is szűkültek és az ingázás is, a szóban forgó vonalat pedig nemrég újították fel" - sorolta Ódor Ferenc. Szerinte a most közlekedő motorvonatok környezetbarátabbak, mint a buszok, amelyekkel a vonatközlekedést akarja helyettesíteni a tárca.

Vigh László a Körmend-Zalalövő vonalról beszélt. A Fidesz képviselője úgy gondolta, a vonalak megszüntetése helyett inkább utasbarát menetrendet kell készíteni.

Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter minden esetben azzal kezdte a válaszát, hogy a vonalakon nem lehetetlenül el a közlekedés, mert minden esetben buszok veszik át a vasút helyét. A miniszter hangsúlyozta, nem cél a közösségi közlekedés lerombolása, ahogy azt a Fidesz állítja, hanem a vasúti közlekedés részarányának megőrzése a feladat. Erre azt a példát említette Hónig, hogy a következő években 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósul meg uniós pénzből. Megújul többek között a Székesfehérvár-Tárnok, a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs vonal, illetve a Fejér megyei székhely vasúti csomópontja.

Nemzetközi párhuzamokat említve a miniszter azt mondta, vasútvonal-bezárásokra másutt is van példa: Ausztriában 50 vasútvonalat szüntettek meg, Lengyelországban 60-at, Belgiumban hasonló a tendencia. "A korábbi években bezárt vasútvonalakkal kapcsolatban semmilyen panasz nem érkezett a minisztériumhoz. Sok esetben a vonatok helyett üzemeltetett buszt is meg kellett szüntetni, mert alig volt utas" - fűzte hozzá Hónig Péter.

A konkrét kérdésekre a miniszter azt mondta, a Karcag-Tiszafüred vonal forgalma nem érte el azt a szintet, ami indokolttá tette volna a vasútvonal üzemeltetését. A Szerencs-Hidasnémeti vonal esetében a napi utasszám átlag 15 fő volt iskolaidőben. Ők a jövőben buszokkal közlekedhetnek.

Fónagy János arról kérdezte a minisztert, miért akarja átadni a MÁV a nyugat-magyarországi vasúthálózat üzemeltetését a GYSEV-nek. Fónagy szerint 607 kilométer vasútvonalról és 1200 vasutasról van szó, ennek átadása érthetetlen és megengedhetetlen. 

Hónig úgy válaszolt, az átadást a GYSEV kezdeményezte, de nem volt még róla döntés, Erről többek között a Magyar Nemzeti Vagyonkezelővel is tárgyalni kell.

Hónig Péter válaszait minden esetben elfogadta a parlament.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.