Az árrögzítő, piacfelosztó kartellek hatékonyabb feltárását remélik a szakértők az informátori díjtól, amely a kiszabott bírság egy százaléka, de legfeljebb 50 millió forint lehet. Azt a személyt illeti meg, aki nélkülözhetetlen írásos bizonyítékot szolgáltat a Gazdasági Versenyhivatalnak a jogsértés megállapításához, vagy olyan információt nyújt, melynek révén a kartellcsoport rajtaüthet a gyanúsítottakon. A bejelentő a díjat akkor kapja meg, ha a hivatal meghozta a cégeket elmarasztaló határozatát, és végzésben rendelkezett a kifizetésről.
A korrupció és a kartellezés – különösen a közbeszerzéseknél – gyakran együtt jár. Mindkettő felderítéséhez, megakadályozásához nyomós közérdek fűződik. Az utóbbi esztendőkben szerény számítások szerint mintegy százmilliárd forint kárt okoztak a titkos versenysértő megállapodások, ám egyes becslések szerint veszteség elérheti a 150 milliárdot is.
A GVH kartellcsoportja évente nyolc-tíz kártékony szövetkezés után nyomoz, és – mivel a cégek módszerei egyre kifinomultabbak – nagy erőfeszítéseket tesz a gyanút alátámasztó információkért – mondta Szolnoky Péter irodavezető. Jó hat esztendeje érvényesül a hivatal úgynevezett engedékenységi politikája, és immár a törvény biztosítja, hogy a felderítéshez segédkezet nyújtó kartelltag teljesen vagy részben mentesüljön a kiszabandó bírság alól. Kevesen élnek azonban ezzel a lehetőséggel. A személyes jutalom kilátása és az informátori védelem garanciája talán bejelentésre ösztönzi azokat az alkalmazottakat, üzletfeleket, akik tudnak a manipulációkról, de nem merik jelezni. A hivatalnak mindenesetre az első hallásra kicsit ellentmondó rendszert kell kialakítania, amely teljes anonimitást ad az egzisztenciáját is kockáztató bejelentőnek, egyúttal – bármiféle összejátszás gyanúját kizárandó – abszolút transzparensen működik – hangsúlyozta Szolnoky Péter. Hozzátette, az eljárás mikéntjét a következő hetekben dolgozzák ki. A gyakorlat alapos átgondolását igen lényegesnek tartja Nagy Csongor István, a szegedi egyetem oktatója. Többek között arra mutatott rá: a jogintézmény precedens nélküli a hazai jogban, de határainkon túl is csupán Angliában, Pakisztánban és Dél-Koreában alkalmazzák. Szerinte egyik nagy kérdés, miképpen működik majd a jogszabály azokban a szakmákban – pél-dául ügyvédeknél, könyvvizsgálóknál –, melyeknek lényege a titoktartás. A bejelentő védelmét szolgáló rendelkezéseket igen részletesen kimunkáltnak tartja. Amúgy viszont óva intett attól, hogy bárki is robbanásszerű változást reméljen a kartellek feltárásában, hiszen, mint mondta, általában nem a titkárnők, hanem az összetartó felső vezetők rendelkeznek nélkülözhetetlen, irati bizonyítékokkal, információkkal.
Fejes Gábor ügyvéd, az Oppenheim Ügyvédi Iroda versenyjogi szakértője viszont a szociális és munkaügyi feszültségekkel terhes hazai valóságból kiindulva úgy vélekedett: a jogszabály a GVH számára sikereket hozhat. Utalt arra is: Magyarországon közismerten létezik „üzleti hírszerzés”. A kutakodók – éppen a díjra figyelemmel – megtarthatnak, illetve a GVH-nak továbbíthatnak olyan információkat, melyeket eddig kidobtak. Mint a cégek jogi képviselőjének ezentúl sem lesz más a dolga, mint eddig, hiszen a bizonyítékokat kell vitatnia: az új szabályokkal csupán a GVH eszköztára bővül azzal, hogy ilyen bizonyítékokra szert tegyen. Biztos abban, a hivatal ügyelni fog arra, hogy a bizonyítékok beszerzése mindenkor jogszerűen történjen. Ha pedig a tények vitathatatlanok, a jogi képviselő igyekszik az engedékenység felé terelni a megbízóit, hiszen azzal veszítenek a legkevesebbet.
Ha a kartellező vállalkozás engedékenységet kér, amelynek fejében bírságelengedést remélhet, akkor annak vezetői nem kaphatnak informátori díjat. Nem jár díj a bűncselekménnyel, szabálysértéssel szerzett bizonyítékért. Viszont nem követelhető vissza, ha utóbb a bíróság megváltoztatja a versenytanács határozatát.
A versenytörvényt módosító szabályozás a korrupcióellenes törvénycsomag része. A köztársasági elnök a közérdekvédelmi hivatalról szóló törvényt ugyan visszaadta megfontolásra a parlamentnek, a tisztességes eljárás védelmét célzó jogszabály azonban zöld utat kapott, és a múlt év végén megjelent a Magyar Közlönyben. Április elsejétől hatályos.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.