Szónoklata egy újból a politikát látványosan formálni kívánó közszereplő médiaeseménye volt. Erre utal a beszéd kommunikációs előkészítése, multimediális térben elfoglalt helye, valamint a szónok nonverbális kommunikációja is - áll az elemzésben.
Több héttel az esemény előtt jelentették be Gyurcsány Ferenc beszédét, így ha visszafogott módon is, de folyamatosan jelen volt a közbeszédben. A beszéd elhangzása előtti napokban megerősödött az előkészítő PR aktivitás a multimediális térben, hiszen csütörtökön az országos média már arról tudósított (Pl.: TV2), hogy a rendezvényen ezer forintért meg lehet vásárolni CD-n teljes terjedelmében az őszödi beszéd hangfelvételét. Továbbá részleteket lehetett megismerni a beszéd keletkezésének körülményeiről is, mely szerint a szónok csütörtökön még a Balatonon részt vett a szupermaraton váltófutáson, és pénteken öntötte végső formába a szöveget.
A beszéd tartalmáról annyit hoztak csak nyilvánosságra, hogy elsősorban az elmúlt nyolc év kormányzásának értékeléséről és a választások után várható időszakról fog szólni (Origo.hu). Bauer Tamás, a Magyar Demokratikus Charta szóvivőjeként nyilatkozott az eseményről és az árusítandó CD-ről. Mindezek alapján jól látható, hogy tudatosan készítették elő a lemondása óta először nyilvánosság elé lépő Gyurcsány Ferenc beszédét.
A multimediális tér
Gyurcsány Ferenc beszédét szinkronban közvetítette az ATV, a Hír TV, az InfoRádió és az Origo internetes hírportál. Így elmondható, hogy a beszéd markánsan jelent meg a multimediális térben elhangzása pillanatában. Összehasonlítva Mesterházy Attila, az MSZP miniszterelnök-jelöltjének kampányindító beszédével, kijelenthető, hogy Gyurcsány Ferenc beszédének elhangzása pillanatában sokkal több médiumban volt jelen.
A televíziós közvetítések különbsége
Az ATV és a Hír TV technikailag egymástól függetlenül közvetítette a beszédet. Így két egymástól eltérő nézőpontból kaphattak képi információt a televíziónézők. Az ATV közvetítése a megszokott sablon alapján totál, közeli képek váltakozásából állt, hol a szónokot, hol a nézőket mutatva. A Hír TV mindezen eszközök mellett tudatosan mutatta közeliben a szónok gesztusait, valamint hol elöl, hol hátul összekulcsolt kézfejeit. Emellett közeliben és szuperközeliben mutatta meg Gyurcsány Ferenc arcát, arcrészleteit, mimikáját. A két közvetítésből adódó különbségek elsősorban a befogadó érzelmi álláspontját módosíthatták a szónoklattal szemben. Míg az ATV közvetítése egy emocionálisan támogatóbb befogadói álláspontot erősíthetett, addig a Hír TV közvetítése egy elutasítóbb befogadói álláspontot indukálhatott.
A szónok nonverbális kommunikációja
Gyurcsány Ferenc – különösen önmagához képest – visszafogott gesztusrendszerrel kísérte a több mint egy órás beszédét. Nem sétált a színpadon, nem voltak széles karmozdulatai, önmagát beszabályozva koordinálta mozgását. Szónokként ugyanakkor nem veszített előadói tehetségéből. Hangszíne, hangereje, beszédtempója – egy kicsit megfontoltabb stílusban, de – a tőle megszokott formát mutatta.
A beszéd hossza többszörösen meghaladta a könnyen befogadható időintervallumot, az előadásmód kapcsolatteremtő képessége ezt részben mégis tudta kompenzálni. Ugyanis hiába feküdt a beszéd leírt változata a szónok előtt, mégsem beszélhetünk csak felolvasásról, hiszen Gyurcsány Ferenc azt inkább csak jegyzetként használta, így elérte, hogy a hallgatóság felé valódi odafordulássá váljon szónoklata.
Ezt a közvetlenséget ugyanakkor megtörte az előadó „érzelgőssége”. Nagy levegővételei, néha már-már elcsukló hangja, a szükségesnél hosszabb szünetei többször átlépték az érzelgős modorosság határát.
A szónok öltözete – a nyakkendő nélküli fehér ing és sötét öltöny – visszafogott és laza eleganciát mutatott, mely egyben egy komoly, de a közpolitikát újból formálni akaró ember imázsát erősítette.
Összegezve tehát megállapíthatjuk, hogy a szónoklat a tudatos kommunikációs előkészítés következtében egyértelműen jelentős médiaeseménnyé vált - szól az elemzés. Gyurcsány Ferenc mostani retorikai teljesítménye eddigi szónoki erényeit és hátrányait egyaránt megjelenítette. A szónok közel egy évvel lemondása után először jelent meg a széles közvélemény előtt hangsúlyos retorikai szándékkal. Az elhangzó beszéd egy markáns politikusnak a közéletbe való újbóli belépőjét támogatta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.