1990 után már nem volt elegendő a hagyományos feladatkör, amelyet ironikusan így foglaltak össze: „az amerikaiakat bent tartani, az oroszokat távol tartani, a németeket pedig lenyomva tartani.” (vagyis a NATO feladatköre magában foglalja a transzatlanti kapcsolat biztosítását, a közös védelmet és az európai integ-ráció garantálását, az NSZK 1955-ös bevonásával).
A bipoláris világrend megszűnésével a NATO kereste a helyét. A NATO új elvi koncepcióját és feladatkörét az 1991. november 7-8-iki római NATO-csúcstalálkozó fektette le. Ennek értelmében a konfliktust a biztonsági párbeszéd, a korábbi ellenfelekkel való együttműködésének és a kollektív védelmi képesség fenntartásának a célja váltotta fel. A NATO feladatköre kibővült egész Európa fokozott és átfogó biztonságáért vállalt kötelezettséggel.
Új kihívások
A NATO kibővült feladatköre jó néhány problémát és dilemmát hozott a felszínre. Egyrészről a NATO egyre több térségben kénytelen szerepet vállalni, és több új konfliktus megoldásába kapcsolódik be (Közép- és Kelet-Európa, a posztszovjet térség, a mediterrán térség Izraellel, Jordániával, az észak-afrikai arab államokkal, Afganisztán és határvidéke). Másrészt az új világrendben az állami szintű ellenségek helyett a nemzetállam alatti fenyegetések váltak koc-kázattá (pl. az aszimmetrikus terrorizmus), ezért az ortodox katonai képességek mellett ki-emelten fejleszteni kell az aszimmetrikus kihívásokra reagálni képes új típusú katonai képességeket és eszközöket. Harmadrészt a szervezet struktúrája sokak szerint nem illeszkedik az új típusú feladatokhoz. Végül a 2000-es évek végének gazdasági válsága érintette a NATO szerkezetét, tagállamai a válságra hivatkozva nem növelték a katonai kiadásokat.
A fő kérdés, mennyiben képes a NATO szervezetét hozzáilleszteni az új típusú katonai felada-tokhoz. Ez a kérdés már az 1990-es évek óta napirenden van, hiszen a Szovjetunió által jelen-tett közvetlen katonai fenyegetés megszűnt, és újabb állami szintű fenyegetés nem lépett a helyébe, ezzel szemben megnövekedett a transznacionális terrorizmus fenyegetése. Az új típusú kihívás kisebb létszámú, ugyanakkor hatékonyabb, mozgékonyabb katonai alakulatok felállítását, a nem ortodox katonai képességek fejlesztését indokolja. Ezen kívül a NATO-nak – ahogyan az afganisztáni misszió is bizonyította – képesnek kell lennie arra, hogy alakulatainak reagálóképességét a klasszikus gerilla hadikultúrához is igazítsa. Továbbá nem elegendő a pusztán katonai feladatok ellátása: a NATO-ra új feladatok hárulnak, minthogy a válságöve-zetekben a béke és a stabilitás biztosítása elsősorban gazdasági, szociális, humanitárius esz-közöket igényel. Ezen kívül a NATO-nak feladata van a válságövezetekben a nemzetépítés terén is (ld. Afganisztán, Irak). Mindez a szervezet részéről újfajta katonai, pénzügyi, gazda-sági és morális feltételek megteremtését igényli.
A válságkezelés feladata
Az 1999-es washingtoni Stratégiai Koncepció konkretizálta a válság fogalmát. A NATO minden olyan államon belüli vagy nemzetközi helyzetet válságként határoz meg, amelyik veszé-lyezteti a szövetség által vallott értékeket vagy célokat. Figyelembe kell venni, hogy megváltoztak a veszélyforrások. A NATO-t eredetileg az állami szintű fenyegetéssel szemben hozták létre, de napjainkban nem az államok jelentik az igazi fenyegetést egymásra.
Nagyobb az esélye annak, hogy a biztonsági fenyegetések a „no go” területekről indulnak ki, ahol az állam gyenge, működésképtelen, illetve ahol az államiság feltételei egyáltalán nem adottak: nincsen egy főhatalom, amelyik maga alá gyűrné a partikuláris érdekeket, vagy ha van, az engedelmesség foka kicsi, az államok határai is bizonytalanok, nem esnek egybe a törzsi, nemzetségi, etnikai határokkal, az államhoz való lojalitást felülírja a magasabb (vallási, kulturális) érdekhez fűződő lojalitás.
Ilyen területek képezik az aszimmetrikus terrorizmus bázisát (Afganisztán, Szomália, részben Pakisztán, a palesztin területek). A NATO számára a jövő feladata az lesz, hogy az ilyen vál-ságövezetekben hozzájáruljon az államiság feltételeinek a megteremtéséhez. Mindez nem klasszikusan katonai, hanem elsősorban gazdasági, szociális eszközöket (segélyezés, humanitárius feladatok ellátása, alapvető szociális, oktatási és egészségügyi infrastruktúrák kiépítése és beüzemelése, az ökológiai kockázatok elhárítása), valamint a civilizációs-kulturális paradigma figyelembevételét igényli (értelemszerűen a NATO-missziókban részt vevő magyar csapatoktól is). A válságkezelés feladata fokozatosan átveszi a klasszikus katonai funkciót, és egyúttal kiegészíti a terrorizmus elleni katonai eszközöket. Egyúttal kijelenthető, hogy e funkció ellátásának a NATO továbbra is jobban megfelel, mint – az ENSZ békefenntartóin kívül – bármelyik más nemzetközi haderő.
Nyilvánvaló, hogy a terrorizmus elleni harc – 2001. szeptember 11. után a NATO legfontosabb funkciója – önmagában nem lehetséges pusztán katonai, de még titkosszolgálati eszközökkel sem. Afganisztán példája mutatja, hogy az állami intézmények megteremtése, az észszerű segélyezési politika, valamint a szociálpolitika alapjainak a lerakása nélkül nem lehet-séges a régió pacifikálása, az ott élő lakosság szimpátiájának a biztosítása. Az államiság követelményeinek a megteremtése, a közigazgatás és a jóléti intézmények szervezése lehet az elsődleges ellenszere a terrorista szervezetek befolyásának.
Ez a feladat hangsúlyeltolódást követel meg a terrorizmus-ellenes küzdelemben, kevesebb katonai eszközt, a hírszerzés, a tömegkommunikáció, a propaganda, a humanitárius, a lélek-tani és a gazdasági eszközök hatékonyabb, integrált alkalmazását. A NATO döntéshozóinak figyelembe kell venniük a szűkebb katonai aspektusok mellett az ideológiai, ezen belül a kulturális tényezőket. Mindenekelőtt a fundamentalizmus megismerése lehet fontos (a funda-mentalizmushoz való viszonyt is át kell értékelni: nem potenciális terrorista ideológiaként, hanem a modernizáció termékeként kell tekintenünk az iszlám világban, egyfajta ideológiai és politikai válaszként a világias jelenségekre és a társadalmi igazságtalanságokra).
A NATO-nak igazodnia kell a világban lezajló gazdasági és kulturális átrendeződéshez. Orosz-ország, Kína, valamint a harmadik világ politikai és gazdasági súlya növekszik, és növekedni fog a jövőben is. Ezért a Nyugatnak arra kell törekednie, hogy stabil partnerséget alakítson ki a feltörekvő középhatalmakkal és regionális hatalmakkal. Nélkülük, vagy ellenükben a NATO nem tudja kezelni a válságövezeteket, és fordítva, ezek az államok sem képesek megakadá-lyozni a helyi válságok eszkalációját a NATO nélkül. Ezért példaértékű a NATO-orosz kooperáció, amelyet ki kell terjeszteni más középhatalmakra is.
A NATO új feladata a nemzetépítés (pontosabban a nemzetállam-építés) a „no go” övezetekben, vagyis az államiság feltételeinek megalapozása. Ez a feladat újfajta képességet, a NATO-tagállamok és az adott területek között újfajta együttműködési formát igényel, többek között a kulturális aspektusok figyelembevételét. Emellett tartalmaz egy paradoxont is: mi-közben a hidegháború idején a NATO-nak fontos szerepe volt az európai integrációban, vagyis a nemzetállami eszme meghaladásában, addig a világ más részein, a harmadik világ or-szágaiban éppen a nemzetállamok megszilárdulása, működőképességük biztosítása érdeké-ben kell tevékenykednie, mert a társadalmi feszültségek, a migráció, a környezetszennyezésből fakadó biztonsági kihívások, a terrorizmus, a vallási fundamentalizmus, az anarchia, a bűnözés (szomáliai kalózkodás, afganisztáni kábítószer-előállítás és –kereskedelem) nem küszöbölhetők ki másként. De egyúttal elejét kell venni annak is, hogy az új állam a korrupció melegágya legyen (ez a probléma fennáll Afganisztánban is).
A cikk alapjául szolgáló, a Külügyminisztérium támogatásával készült átfogó tanulmány itt található
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.