BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terítéken a rezsicsökkentők

Ajánlásokat fogalmazott meg az Állami Számvevőszék a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) és annak tulajdonosa számára, hogy szabályszerűbb legyen a társaság irányítása, ellenőrzése, működése, így árképzése is. Az ÁSZ elnöke szerint optimális lakossági árakhoz nem a verseny, hanem a közpénzekkel való elszámolás vezet. Következnek a vidéki önkormányzati szolgáltatók.

Több hiányosságot és hibát tárt fel az Állami Számvevők a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) és annak tulajdonosa, a Fővárosi Önkormányzat 2008-2012 közötti, az FKF közfeladat-ellátásához kapcsolódó tevékenységében. Megszüntetésükre javaslatokat fogalmazott meg. Az FKF gazdálkodása az ellenőrzött időszak minden évében nyereséges, saját tőkehelyzete stabil volt. Önköltség-számításában azonban olyan hiányosságok voltak 2008-2012 között, amelyek miatt nem volt sem szabályszerű, sem szabályszerű, sem elszámoltatható az adózott eredmény ágazati felosztása sem. Emiatt ma arra sem adható válasz, hogy az általa alkalmazott díjak mennyiben reálisak, korrektek, mennyiben alkalmasak a társaságra bízott vagyon megőrzésére.

Mindez azért is fontos, mert a vizsgálat-sorozata a közszolgáltatást végző – egyúttal rezsicsökkentésre kötelezett – társaságokra terjed ki. Hamarosan sorra kerülnek az állami víziközmű társaságok, további hulladékkezelők és -lerakók, végül távhőcégek. Ahhoz – hangsúlyozta tegnapi tájékoztatóján Domokos László, az ÁSZ elnöke –, hogy tudjuk, reálisak-e a rezsidíjak, azokkal szembe megfelelő költségeket kell állítani. Ennek érdekében a társaságoknak teljesíteniük kell az ÁSZ-nak a vizsgálat után adott ajánlásait, s csak ezután deríthető ki, hogy a már jogilag szabályszerűen működő társaság gazdaságilag is korrekten tevékenykedik-e.” Éppen ezért Domokos László szerint a rezsicsökkentés nem politikai, hanem fenntarthatósági, gazdasági és bizalmi kérdés. Az optimális lakossági árakhoz nem a verseny, hanem a közpénzekkel való elszámolás vezet.

Több szolgáltatót mégis úgy utasított díjcsökkentésre a kormány, hogy korábbi árváltoztatásaik (jórészt emeléseik) előtt már megtörtént az említett ár-költség összevetés a Magyar Energia Hivatalnál. Költségeik (valamekkora arányban) reális voltát mutatja az is, hogy a rezsicsökkentés egészét sem nekik kellett elszenvedniük. Ha tehát mégis vannak tartalékaik, akkor a gazdálkodásuk tartalmát kellene vizsgálni – nem számolnak-e el túl sokat egy-egy tevékenységre –, vagy a költségeiket ellenőrző a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál (MEKH) kellene a hibát keresni.

Lapunk e felvetésére Domokos László közölte: az ÁSZ minden 50 százaléknál nagyobb állami tulajdonú társaságot vizsgálhat, ezen belül a pénzátadások megalapozottságát is. Először azonban az előírásszerű költség-elszámolásra kell a társaságokat rábírni, csak ezután elemezhető a tényleges gazdálkodásuk. Az ÁSZ ellenőrzése kiterjedhet a MEKH-re is. (És minden, állami támogatást igénybe vevő szervezetre.)

Három fő területen a hangsúly

Az Állami Számvevőszék három fő területre összpontosított az FKF-nél. A közvagyonnal való gazdálkodásra azért, mert a közszolgáltatókat évekig a vagyonuk felélése jellemezte, így jórészt csak állami támogatással/garanciával, vagy uniós forrásból fejleszthetett.

Az FKF-nél ma már valós vagyonpótlás folyik. A második a társaság önköltség-számításán volt, hiszen ezen múlik a vagyongazdálkodás, és a társaság árképzésének a megalapozottsága is.

Végül górcső alá került a tulajdonos és a menedzsment feladatainak elkülönülése, például az ellenőrzés és a megrendelés módja.

Az FKF-nél ma már valós vagyonpótlás folyik. A második a társaság önköltség-számításán volt, hiszen ezen múlik a vagyongazdálkodás, és a társaság árképzésének a megalapozottsága is.

Végül górcső alá került a tulajdonos és a menedzsment feladatainak elkülönülése, például az ellenőrzés és a megrendelés módja. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.