A GfK Hungária közleménye szerint a komplex fogyasztóibizalom-index is 15 ponttal mérséklődött szeptemberben, 163 pontra.
A fogyasztói várakozások indexének alakulásában szintén jelentős, csaknem 20 pontos volt a csökkenés a harmadik negyedévben, a mutató értéke 184,6 pont. A csökkenés oka, hogy romlott a családok reáljövedelem-értékének megítélése, valamint az ország gazdasági helyzetét illetően is negatívak a várakozások, mind a rövid, 12 hónapra, mind pedig a hosszú, 5 évre vonatkozó időszakra.
Csaknem 10 ponttal csökkent a vásárlásihajlandóság-index is, amely jelenleg 139 ponton áll - ismertette a GfK.
Hosszan tartó emelkedő, illetve stabilizálódó időszak tört meg a szeptemberi adatok alapján. A rezsicsökkentés által érintett társadalmi csoportok mára vélhetően kialakították fogyasztási szokásaikat, a nemzetközi szinten alacsony reálbérek pedig továbbra is visszafogják más társadalmi rétegek kiadásait - idézi a közlemény Kozák Ákost, a GfK igazgatóját. Hozzátette ugyanakkor azt is: nem új jelenség, hogy a parlamenti választást követő negyedévben csökken a bizalom, csak 2010-ben mért ezzel ellentétes irányt GfK.
A közlemény szerint a megkérdezettek 30 százaléka számít a munkanélküliség növekedésére, míg 35 százalékuk szerint az ezt mérő mutatók nem fognak változni.
Az inflációs várakozásokat tekintve a lakosság túlnyomó része, 69 százaléka továbbra is az árak emelkedésére számít, szeptemberben 5 százalékponttal nőtt az emelkedést valószínűsítők aránya az előző negyedévhez képest. A válaszadók átlagosan 7 százalékos növekedésre számítanak a következő 12 hónapban.
A család reáljövedelmére vonatkozó várakozások továbbra is kedvezőtlenek, a megkérdezettek 42 százaléka az inflációnál kisebb mértékű növekedésre számít, vagyis reáljövedelme csökkenését prognosztizálja.
A hitelfelvételi kedv lényegében nem változott, a lakosság 29 százaléka úgy gondolja, most nem alkalmas az idő hitelfelvételre, 60 százalékuk pedig soha nem venne fel hitelt. Ennek oka, hogy a válaszadók 28 százaléka a hitelkamatok növekedésére, míg további harmada azok változatlanságára számít a következő 12 hónapban.
A vélemények a megtakarításokról negatívan változtak az előző negyedévhez képest. A lakosság 42 százaléka ugyan úgy gondolja, hogy érdemes korábban tervezett vásárlásra felhasználni a megtakarításait, de ezzel egy időben nőtt a bizonytalanok aránya, 36 százalék nem biztos nagyobb háztartási eszköz vásárlásában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.