BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint két és félmillió euró az új Hantai-rekord

A várakozásoknak megfelelően új Hantai Simon rekord született Párizsban, a Sotheby’s kortárs árverésén.

A magyar származású Hantai M.C.5 (Mariale) című 1962-es datálású festménye megérdemelten volt az árverés címlapképe, hiszen a sorozat egyik kiemelkedő darabja. Még az árverés előtt nyilatkozott róla lapunknak a Hantai korai munkáival foglalkozó budapesti Kalman Maklary Fine Arts Galéria vezetője, miszerint a festménytől mindenki rekordot vár, és kiemelte, érdekes megfigyelni a Hantait (illeve már az örökös családot) képviselő Galerie Jean Fournier  francia galéria stratégiáját az árak óvatos felhúzására.

2013-ban a párizsi Centre Georges Pompidou-i életműkiállítást szentelt Hantainak, aki ugyan Budapesten végezte festészeti tanulmányait, de mégiscsak Franciaország elismert művésze. A kiállítás hatása azonnal érezhető volt a műtárgypiacon, még annak az évnek a végén nagyságrendeket ugrottak az árak. A francia galéria azóta óvatosan adagolja a műveket, évente egy milliós nagyságrendű és néhány kisebb értékű festményt bocsát piacra, fenntartva ezzel az éhséget Hantai alkotásai iránt. Ügyel arra is, több korszakból, sorozatból, stílusból adjanak el képeket, egyenletesen emelkedjen és stabil kiszámítható árszintje legyen minden korszaknak. Már nem pusztán a hatvanas évek újító, gyűréses pliage technikával készült alkotásai döntik a csúcsokat, hanem a szürrealista és gesztus festményei is bőven átlépik a félmillió eurós szintet.

A Mariale sorozat M.C. 5-ös képe 1,5-2 millió eurós becsértékkel indult, végül 2,555 millió eurót adtak érte, azaz bőven túllépte nemcsak a becsértéket, de a 2013-as csúcsárat is, utóbbit csaknem százezer euróval. Kilenc évvel ezelőtt, 2006-ban ugyanez a kép 376 ezer euróért kelt el a Christie’snél Párizsban.

A másik Hantai-mű, az 1968-as Meun is bőven meghaladta 180-250 ezer eurós becsértékét, 663 ezer euróért kelt el. Hantai Mariale képe azonban csak az aukció harmadik legdrágább tétele lett, a kínai Zao Wou-Ki két 1960-as absztrakt műve is megelőzte, az egyik 3,8 millió,  a másik 2,7 millió eurót ért. Az árverésen szerepelt két másik magyar származású művész, de nem keltek el sem Victor Vasarely munkái, sem Etienne Hajdu szobrai.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.