A Népszabadság birtokába került a 2024-es budapesti olimpia megvalósíthatósági tanulmánya. A nyilvánosság eddig csak a százoldalas, meglehetősen bizakodó vezetői összefoglalót ismerhette meg. A lap szerint a máskülönben alapos, 1372 oldalas tanulmánynak épp a kockázatokat tartalmazó fejezete rendkívül esetleges: a mindössze hatoldalas táblázat magyarázat nélkül sorol kockázati kategóriákba bizonyos eshetőségeket.
Nem tudni, mi táplálja például azt az optimizmust, hogy a magyar közönség nem fogja drágának találni a belépőket - írja a Népszabadság. Bevallottan nagy kockázat viszont, hogy megfelelő rendezői tapasztalatok híján idehaza nincs meg a kellő szakértelem egy sikeres pályázáshoz, illetve hogy a korlátozott kapacitások és a szűk határidők miatt nőhetnek a tervezett építőipari árak.
Közepes vagy magas a kockázata annak, hogy a költségek alulbecsültek vagy a bevétel lesz a vártnál kevesebb, továbbá az, hogy drágíthatja a rendezést az árfolyamváltozás. A tanulmány készítői megemlítik: kockázati tényező a gazdaság kis mérete és az, hogy sok infrastrukturális beruházás kell az olimpia megrendezéséhez. Nehézség, hogy a várható versenytársak (Boston, Párizs, Hamburg, Róma) lobbiereje messze meghaladja Budapestét. Kitér az elemzés fővárosunk csekély ismertségére és „a nemzetközi sajtó sokszor kritikus hozzáállására” a magyar politikához.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság azt preferálja, ha az ellenzék is támogatja a jelentkezést, hogy azt kormányváltás se veszélyeztesse – jelzi a dokumentum, de azzal még nem számolhatott, hogy a baloldali pártok a rendezés ellen foglalnak állást.
Az egyik fő veszélyként a társadalmi támogatottság hiányát vagy változását nevezi meg a tanulmány. Közvélemény-kutatást nem mellékel, csak annyit közöl: „a jelenlegi támogatottsági mérések biztatóak, azonban ennek stabil fennmaradása elengedhetetlen egy sikeres pályázathoz”. Az Ipsos februári mérése szerint a lakosság 60 százaléka pártolná a pályázatot. A tanulmány készítői majdhogynem veszélyforrásként tálalnak egy esetleges népszavazást - írták.
A tanulmány nem említi súlyuknak megfelelően a korrupciós kockázatokat, a sikerkritériumok közé sorolja viszont az átláthatóságot. Emellett azt is megemlítik, hogy az olimpia „multikulturális rendezvény, a fogadó országnak ezt támogatnia és erősítenie kell”.
Bár a Budapest esélyeit hangsúlyozó értelmezések alapján a kisebb városok gazdaságos olimpiai projektjeit elősegítő Agenda 2020 kedvez a magyar pályázatnak, a tanulmány óvatosabb: „az általunk megkérdezett nemzetközi szakértők egyelőre nem várnak radikális változásokat a pályázati folyamatban és a NOB döntéshozóinak preferenciáiban”.
Az elemzés alapján a sportlétesítmények többsége akkor is megépül, ha nem Budapest rendezi a játékokat. Kockázatok így is vannak. A Dagály uszodakomplexumról például megjegyzik: az extrém rövid tervezési és megvalósítási idő rizikó. Ráadásul az épület teteje egyedi megoldást igényel, ilyet magyar cég még nem produkált, ahogy a Puskás stadionhoz mérhető arénát sem tervezett és épített hazai vállalat. Még nagyobb a kockázat a Kvassay-zsiliphez tervezett 60 ezres olimpiai főstadionnál. Azt 15 ezresre bontanák vissza, ám 45 ezres átmeneti lelátóra a világon alig van példa. Az Etele térre álmodott 15 ezres ideiglenes csarnok felhúzása is bonyolult feladat, mert ekkora fedett létesítmény egyedi épületszerkezetet igényel.
Sokat kellene költeni a közösségi közlekedésre. is A tanulmány szerint 600-700 milliárd forint kell az elfogadható színvonalú fővárosi hálózat és járműpark kialakításához, míg a magas nívó eléréséhez 1000 milliárdnyi fejlesztés szükséges.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.