Hisztérikus tömegjelenetek, kiabálás, rosszullétek, veszekedések és verekedések jellemzik a fogyasztói kultúra ünnepét, a Fekete Pénteket (Black Friday). Az Amerikából származó oltári nagy vásárlóőrületet általában a november negyedik csütörtöke utáni pénteken tartják. Idén november 27-ére esik az Egyesült Államokban, és már akkor kezdődnek az őrült nagy akciók, amikor éjfélt üt az óra. Ilyenkor rendre elszabadulnak az indulatok.
Magyarországon egy héttel előbb, november 20-án lesz Fekete Péntek, a nagy leárazások napja. Az egyik legnagyobb hazai webáruház be is jelentette, hogy 4 ezer termék esetében lesz kisebb-nagyobb árcsökkentés. A netes áruházban tömegjelenetek kevésbé várhatók, bár tavaly náluk is volt balhé. A túl nagy érdeklődés miatt lefagyó szerverek miatt megvásárolhatatlanná váltak a termékek.
Persze az is igaz, hogy nem kell Fekete Pénteknek lenni ahhoz, hogy tumultuózus jelenetek játszódjanak le. Sőt még az is megeshet, hogy komolyabb akcióról sincs szó. Nemrég épp a H&M-ben alakult ki tömeghisztéria, amikor egy különleges és új, nem is olyan olcsó ruhakollekcióval állt elő az áruház.
Az első érdeklődők hajnali 2 óra körül érkeztek, hét órával a nyitás előtt. A beszámolók szerint akik a tömeg közepén álltak, azokat hátulról előrenyomták. Sok nő a kirakatüvegre tapadt, a sorból kiállni már nem lehetett. Többen arról beszéltek, hogy borzalmas halálfélelmet éltek át, ijesztő, de tanulságos kalandban volt részük. Az üzletláncban arról számoltak be, hogy a női részlegen 6, a férfin 11 perc alatt fogyott el egy menő ruhakollekció.
Tizenhárom évvel ezelőtt attól volt hangos a hazai média, hogy konkrétan ostromállapot alakult ki a budaörsi Electro World áruház környékén, mivel több ezer olcsó mosógépre és porszívóra vágyó vásárló rohamozta meg a helyszínt. Lapunk az egyik vásárlót kérdezte arról, hogyan élte meg ezt az akkor még Magyarországon szokatlan tömeghisztériát.
„Félelmetes volt. A nők sikítoztak, mert nem kaptak levegőt. Az embereket a bejárati üvegajtónak nyomták, ami komolyan mondom, hogy elgörbült. Sokan féltünk attól, hogy fel fog robbanni az üveg – fejtegette lapunknak a 45 éves Gábor, aki még mindig emlékszik arra a napra. – Én egy barátnőmnek akartam televíziót venni. Ő bízott meg a vásárlással, mert félt a tömegtől. Egyébként a tévé elég kedvező áron, az eredeti feléért volt kapható. Két órával a nyitás előtt érkeztem. Már nagyon nagy volt a tömeg. A biztonsági őrök beengedtek valamennyi embert, majd amikor be akarták zárni az ajtót, mondván, hogy többen már nem férnek el a boltban, meg akarták ölni őket. A boltban az emberek ölre mentek egy-egy termékért, egymás kezéből kapták ki az utolsó darabokat.”
Miért verekszünk az árukért? „Az olcsó termékekért vívott küzdelem a létfenntartás harcával hozható párhuzamba – magyarázta Csehák Hajnalka pszichológus. – Ha úgy érezzük, hogy nem jutunk hozzá ahhoz a holmihoz, úgy az a létünket fenyegeti. Ilyenkor régen élet-halál harcot vívott a vadász. Hiába telt el több évezred, ugyanazokat a küzdelmeket vívjuk más csatamezőkön. Esetünkben az áruházakban.”
Győzni akarunk
Nemcsak a cikkekért küzdünk, sokan napokig állnak sorba, hogy az elsők között lássák kedvenc filmjüket. „Aki három napig sorban áll, hogy láthassa mondjuk a Csillagok háborúja legújabb részét, az győzni akar – magyarázta Csehák Hajnalka."
"Első akar lenni. Ez a nagyon erős késztetés kifejezetten a férfiakra jellemző, a nők kevésbé érintettek. Nagyon sok férfi győzni szeretne mindenáron. Az is jellemző, hogy amiből csak lehet, versenyt kell csinálni a győzni akaró embereknek. Először látni, először hallani, először megfogni, először megenni valamit jelentős értékkel, ranggal bír a világképükben. A ritkaságok birtoklása szintén erről szól. Azzal, hogy valaki egy egyedi tárgyat birtokol, azt gondolja magáról, hogy ő maga is egyedivé, különlegessé válik.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.