Minek köszönhető, hogy évek óta a Győri ETO számít az európai női kézilabdázás arcának?
Női vonalon az európai szövetség, az EHF 2014-ben vágott bele az akkor a férfiaknál már öt éve működő négyes döntős formátum megvalósításába a Bajnokok Ligája végjátékában. Kimondottan az volt a cél, hogy a kisebb piacot jelentő női sorozatot is megpróbálják az üzleti szemlélet felé tolni, és egy jól működő, fejleszthető, népszerű brandet húzzanak fel a sorozat mögé. Mindezt úgy, ahogy az a férfiaknál is sikerült azzal, hogy a korábbi oda-visszavágós döntős párharc helyett a négy legjobb csapat egy nagy, egész hétvégés tornán mérkőzik meg egymással Kölnben. Az EHF tehát nem bízta a véletlenre az üzleti modellt: a siker garantált volt. Bár azt érdemes megjegyezni, hogy kézilabdában a pénzügyi sikerek volumene nemhogy a futball-BL-ét nem közelíti meg, de egyelőre a kosárlabda-Euroliga eredményeitől is elmarad.
Ezek alapján kijelenthető, hogy női vonalon Magyarországa potenciális sikerforrás?
Igen, ami a férfiaknál Németország, az a nőknél egyértelműen mi, magyarok vagyunk. Miénk a legerősebb bajnokság, a legerősebb gazdasági háttér és a legnagyobb költségvetéssel gazdálkodó klub, a Győri ETO. Nem véletlen, hogy 2014-ben az EHF Budapestre hozta az első négyes döntőt, ami minden szempontból hatalmas siker lett – nem utolsósorban a Győr végső győzelme miatt is. A mobil lelátókkal 12 ezer fő befogadóképességűre bővített Papp László Sportaréna lelátói simán megteltek, az esemény így nagyjából 300 millió forintos jegybevételt generált, és tulajdonképpen nullszaldóval, csekély nyereség mellett valósult meg – az EHF és a magyar szövetség, az MKSZ közös szervezésében, mintegy 50 milliós állami támogatással.
Az izzadságmentes rendezésnek és közönségsikernek a hozadéka, hogy azóta is nálunk rendezik az eseményt?
Így van. Miután a Győr 2016-ban ismét bejutott a legjobb négybe, és a rendezvény megint sikerrel futott, az EHF meghosszabbította az MKSZ-szel kötött szerződését: 2019-ig bezárólag biztosan Budapesten marad a női BL négyes döntője. Igaz, a rendezésért nem tolongtak a jelentkezők, egyedül Bukarest jelezte, hogy adott esetben átgondolná a szervezést, de ebből sem lett hivatalos jelentkezés.
Sokat profitálhat a Győr a négyes döntőből?
A Győri Audi ETO gazdasági eredményei terén a 2016-os üzleti beszámolóból érdemes kiindulni. Ennek alapján a csapat költségvetése 4,4 millió euró volt, azaz nagyjából 1,3 milliárd forint. Összehasonlításképp: ez a magyar labdarúgó-bajnokságot tavaly megnyerő Honvéd anyagi forrásaival vetekszik, ami női kézilabdában nemzetközi összevetésben is kiemelkedő. Egyedül a macedón Vardar Szkopjénak az orosz tulajdonos által biztosított költségvetése vetekedhet ezzel a mezőnyben. A Bajnokok Ligája-szereplésből származó bevételek 2016-ban (a Győr ebben az évadban döntőt játszott a sorozatban – a szerk.) a klub összes bevételének csak 4,5 százalékát tették ki, egész pontosan 61 millió forintot. Mindez jól mutatja, hogy a Győr BL-szereplése közvetlenül anyagilag – a klub egyéb bevételi forrásaival összehasonlítva – nem hoz sokat a konyhára. A kézilabda-BL egy még mindig épülő brand, főleg a nőknél, ahol nemritkán még a tizenhatos főtáblás mezőnyt is lasszóval szedi össze az EHF, így inkább presztízsszempontból van jelentősége. Ne tagadjuk: az, hogy a Győr évről évre ott van Európa négy legjobb csapata között, jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy szponzori és egyéb támogatásokból származó bevételei mind itthon, mint nemzetközileg kiemelkedő anyagi lehetőségeket biztosítsanak a klubnak.
Ráadásul épp a múlt héten kötöttek újabb, hároméves szerződést az Audival. Milyen más szponzorációs bevételek révén emelkedik ki a mezőnyből az ETO?
A Győr főszponzora, az Audia négyes döntőnek is kiemelt szponzora, de az is sokat számít, hogy az MKSZ társrendezőként „beszáll a buliba” az EHF mellé a női Final Four esetében. A Győr BL-sikereinek köszönhető az is, hogy 2016-ban a klub mintegy 300 millió forintot, azaz 1 millió eurót kapott az MKSZ és a Szerencsejáték Zrt. azon megállapodásából, amely az NB I.-es profi kézilabdaklubok, valamint a szövetség szabadon maradt reklám- és marketingjogait értékesítette az állami vállalatnak, szezononként több mint 3 milliárd forintért cserébe.
Azért ez a magyar női kézilabdasport viszonylatában felfoghatatlan összegnek tűnik.
Az biztos, viszont a Győr hazai és nemzetközi szinten is a leginkább versenyképes, piaci szempontból is értelmezhető profillal rendelkező klubok között van – ezzel együtt bajos lenne azt feltételezni, hogy tisztán a klub által termelt bevételekből képes lenne finanszírozni önmagát. Ha a Győr bevételei közül kivesszük az úgynevezett egyéb tételeket – úgymint támogatások, tulajdonosi befizetés, TAO-hozzájárulás, állami dotáció, önkormányzati forrás –, és csak tisztán piaci megállapodásokból építjük fel az árbevételi struktúrát (tévés jogdíjak, reklámszerződések, jegybevételek), akkor azt kapjuk, hogy a Győr kiadási oldalon majdnem kétszeresét költi el (188 százalék) annak, amit a piacon megkeres. Ez hosszú távon nyilván fenntarthatatlan modellt képez, még úgy is, hogy tudjuk, ez az arány a magyar mezőnyben, a nemzetközi kupákban szereplő csapatokat tekintve még a legjobbak között van.
Vagyis az ETO-nak tulajdonképpen kötelező a Final Four-szereplés ahhoz, hogy gazdaságilag tartani tudja a szintet?
A klubnak elsősorban presztízsszempontból, de anyagilag is lényeges a jó BL-szereplés. A budapesti Final Four végeredménye abból a szempontból, hogy hol végez pontosan a Győr, anyagilag nem sokat számít, de a klub részvétele a tornán elengedhetetlen ahhoz, hogy egyáltalán üzletileg rentábilis lehessen az esemény. A Győr BL-dominanciája az EHF-nek is fontos tényező: ez ágyaz meg annak, hogy a magyar piacra alapozva el lehessen adni a sportágat.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.