BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szerzői jogai megsértése miatt perli a GM-et egy utcaművész

A H&M után most a GM nézhet szembe azzal a váddal, hogy jogosulatlanul használta fel egy utca­művész alkotását az egyik reklámjában. Ha veszít, nehéz lesz a művészek beleegyezése nélkül hasonló helyszíneken menő reklámanyagokat felvenni.

Újabb multi akasztotta össze a bajszát egy utcaművésszel. Ezúttal a GM-et perelte be Adrian Falkner, egy svájci street artos, aki Smash 137 néven jegyzi a munkáit. Falkner azt kifogásolja, hogy a GM egy Cadillac-reklámban az engedélye nélkül használta a háttérben az alkotását, amely egyébként Detroit egyik legmenőbb parkolóházának, a Z Garage-nak a tetejét díszíti – írja a Detroit Free Press. A Cadillac XT5-ös kifogásolt kampánya még 2016-ban zajlott le, a művész és az autógyár azonban azóta sem tud megegyezni.

A GM egyelőre elutasítja a keresetet, arról pedig nem nyilatkozik, mekkora kártérítésre tart igényt a művész.

Falkner azzal érvel, hogy a festményének felhasználása egy autógyártó reklámjában sértette a jó hírnevét, ő ugyanis mindig alaposan megfontolta, hogyan álljon hozzá a nagy cégek kultúrájához és a fogyasztói társadalomhoz.

Ráadásul a GM a menő városlakókat célozta meg az Art of the Drive, vagyis a vezetés művészete szlogennel futó Cadillac-reklámmal, amely a közösségi médián keresztül több millió emberhez is eljuthatott.

Fotó: Twitter

A GM azonban azzal érvel, hogy a képet nem használta a kampány fő részeként, csupán a közösségi médiában terjesztette, ráadásul le is szedte, miután kiderült, hogy szerzői jogokat sérthet. Az autógyár emellett a fotósnak sem fizetett a képekért, csupán kölcsönadott neki egy Cadillacet, hogy fényképezze le. A fotós pedig olyan anyagot adott át nekik, amelyet elvileg a közösségi médiában felhasználhattak volna. Hozzátették azt is: támogatják a művészetet, a Cadillac márka maga is számos művészt és kiállítást szponzorál.

A bírósági meghallgatás ebben a hónapban várható az ügyben, és a jogászok nagyon kíváncsiak a fejleményekre.

Ha ugyanis a bíróság az utcaművésznek ad igazat, akkor a reklámszakembereknek nagyon meg kell majd gondolniuk a jövőben, milyen helyszíneken vehetnek fel reklámanyagokat.

Nem ez lenne egyébként az első eset, hogy egy multicéget visszavonulásra kényszerít egy utcaművész. Tavasszal a H&M svéd divatcég volt kénytelen eltávolítani az egyik sportruházati hirdetését, miután Jason „Revok” Williams perrel fenyegette meg. A kifogásolt hirdetésben Revok egyik rajza előtt szaltózott épp egy fiatal férfi a cég ruháiban. A H&M első reakciója a GM-hez hasonlóan az elutasítás volt, azzal érveltek, hogy illegális módon létrehozott utcaművészeti alkotást nem védhet szerzői jog. A közösségi média azonban Revok mellé állt, és a svéd cég termékeinek bojkottjára szólította fel az embereket. A H&M végül belátta: jobban teszi, ha enged a nyomásnak, megköszönte a hozzászólóknak, hogy felhívták a figyelmét egy fontos jelenségre, és törölte a hirdetést.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.