Az olasz kormány a múlt hét végén Danilo Toninelli közlekedési miniszter korábbi ígéretének megfelelően jóváhagyott egy rendeletet azzal a céllal, hogy felgyorsítsák az egy hónappal ezelőtt leomlott genovai viadukt újraépítését. Az ütemes végrehajtás kulcsfontosságú lenne infrastrukturális szempontból, hiszen a Morandi-híd a régió közlekedésének egyik fő ütőereként funkcionált.
A kivitelezést azonban hátráltathatják a koalíción belüli feszültségek, a kabinet ugyanis nem jutott egyezségre abban a kérdésben, ki felügyelje a helyreállítási munkálatokat. Sajtóinformációk szerint Giovanni Toti, Liguria kormányzója jelentkezett a pozícióra, ám nem értett egyet Toninellivel azzal kapcsolatban, milyen céget bízzanak meg az újjáépítéssel.
Toti korábban már jelezte, azt tartaná optimálisnak, ha a rekonstrukcióban részt venne az olasz autópálya üzemeltetője, az Autostrade is. Toninelli azonban elzárkózott ettől a lehetőségtől.
A híd összeomlása nem tragikus véletlen baleset következménye, hanem a megfelelő karbantartás hiánya az oka, ez pedig az Autostrade feladata lett volna
– idézi a közlekedési minisztert a Reuters. Toninelli inkább kizárólag egy állami céget, a Fincantierit bízná meg az újjáépítéssel, mégpedig tender kiírása nélkül. Az ANSA információi szerint a kormány tárgyal az Európai Bizottsággal arról, hogy vészhelyzetre hivatkozva lehetséges-e ez. Toti pénteken arra kérte a kormányt, ne akadályozza, hogy a genovai közlekedés mihamarabb helyreálljon.
A múlt hét végén jóváhagyott dekrétum Giuseppe Conte miniszterelnök beszámolója szerint adókedvezményeket biztosít azon cégeknek, amelyeket logisztikai szempontból érzékenyen érinthet a híd leomlása. A viadukton napi szinten mintegy 25 ezer kamion szállított több ezer tonna árut, és kérdéses, mikorra állhat helyre a régió közlekedése. Genova polgármestere, Marco Bucci optimistán nyilatkozott ezzel kapcsolatban:
„Már 2019 októberétől használni akarjuk az új hidat” – jelentette ki. Ehhez azonban a kormánynak mielőbb egyezségre kellene jutnia a – Toti számításai szerint 150-200 millió eurós – újraépítés alapjait illetően.
A genovai hídomlás után a kormány a korábbiaknál is jobban ragaszkodik ahhoz, hogy a 2019-es büdzsé jelentős infrastrukturális beruházásokat tartalmazzon, a tervezett kiadások azonban egyes becslések szerint 100 milliárd euróra rúghatnak, vagyis a GDP több mint 5 százalékát tennék ki.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.