Néhány dolgozó kivételével, százszázalékos munkabeszüntetéssel vette kezdetét tegnap reggel az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) által meghirdetett egyhetes, január 31-én reggel hat óráig tartó sztrájk – erről az érdekképviselet alelnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak.
Csalogány György úgy fogalmazott, hogy „se motor, se Audi” nem gördült le az első napon a német autóvállalat győri gyárának szalagsorairól.
A teljes leállásban a délelőtti műszakban mintegy 4500-an vettek részt, a délutáni, illetve esti beosztásokban valamennyivel kevesebben, mivel ezek az időszakok nem érintik az irodai dolgozókat. Az Audi-üzem összesen 13 ezer főt foglalkoztat.
Az AHFSZ alelnöke lapunknak elmondta: csütörtökön tárgyalási időpontokat terjesztettek elő a cégvezetésnek, ezek a következő napokban esedékesek. „Nem a sztrájk a cél, az csak egy eszköz, hogy megállapodjunk. Ha ez megtörténik, rögtön felvesszük a munkát, és nem visszük végig a 168 órásra tervezett kényszerszünetet” – emelte ki. Csalogány György jelezte:
nem készítettek kalkulációt arra vonatkozóan, hogy a leállás mekkora kiesést eredményez a termelésben, illetve a bevételekben, ugyanakkor nincs elméleti akadálya annak, hogy a keletkező hiány egy részét az alkut követően, utólag legyártsák.
Péntek délután tárgyal az Audi Hungaria Zrt. és az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) a bérekről, a győri gyárban pénteken is folytatódik a sztrájk – tájékoztatta pénteken az AHFSZ elnökségi tagja az MTI-t.
Arra is kitért, hogy a 24 órán túl sztrájkoló dolgozókat valamilyen formában a szakszervezet kész kárpótolni a kieső járandóságuk miatt. A vonatkozó törvények értelmében a munkabeszüntetés idejére a munkáltató nem köteles bért kifizetni a résztvevőknek.
Az Audi Hungaria Zrt. részletesen nem kívánt reagálni a sztrájkra vonatkozó kérdéseinkre, lapunknak azt írták, hogy tudomásul veszik az általános sztrájk meghirdetését, a bértárgyalások pedig folytatódnak.
Amennyiben egy hétig tart az Audi-dolgozók sztrájkja, az nem vágja földhöz a gazdaságot, a GDP növekedésén valószínűleg nem lesz érezhető hatása
– mondta a Világgazdaság kérdésére Matheika Zoltán, a Kopint-Tárki vezető kutatója. Az iparban viszont látható lehet a munkabeszüntetés, a januári ipari számokat 0,1-0,2 százalékponttal csökkentheti a gyár kényszerű leállása, a széles körű beszállítói hálózat miatt azonban a tovagyűrűző hatás akár erősebb is lehet. Az iparszakértő szerint a szakszervezetek kiszámolhatták, hogy a jelenlegi termelékenység mellett magasabb lehetne a győri üzemnél a bérhányad, így anélkül sztrájkolhatnak, hogy attól kellene félniük, az Audi áthelyezi a gyártást más telephelyére.
Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője lapunk kérdésére elmondta, hogy decemberhez képest jól láthatóan csökkenhet a termelés, amennyiben egy hétig kitart a munkabeszüntetés. Az Audi a legnagyobb gyár Magyarországon, nagyjából a járműipar termelésének harmadát adja. Az ING Bank szakértője hozzáfűzte:
a tárolókapacitások hiánya és a just in time termelés miatt a gyár beszállítói sem tudnak dolgozni, ennek hatását pedig nehéz megbecsülni.
Egy tavalyi kutatás szerint a győri Audi árbevétele több mint egyötödével járult hozzá a magyar GDP-hez 2016-ban, a magyar GDP 1,44 százalékát létrehozva, 2015-ben pedig 1,11 százalékkal járult hozzá a magyar bruttó nemzeti jövedelemhez.
A kialakult helyzettel összefüggésben Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke úgy reagált megkeresésünkre, hogy az Audi által kínált jövedelem a hazai viszonyok között kiemelkedően versenyképesnek számít, és a gyár 2019-es ajánlata is messze meghaladta a munkabérek idei növelésének ajánlott (8 százalék) mértékét.
„A vállalat fair javaslatot tett, a szakszervezet követelései viszont a magyar piacon túlzók. Még úgy is, hogy tény, a nemzetközi Audi-üzemekben kínált fizetési szinthez képest a győri jelentősen elmarad” – értékelt. Az MGYOSZ szerint a teljes leállás egyik fél érdekét sem szolgálja.
A hazai járműipar 2017-ben több mint 8 ezermilliárd forint értéket hozott létre, igaz, az összegbe mindegyik közlekedési eszköz előállítása beletartozik. Az Audi Hungaria Zrt. árbevétele 2017-ben 2349 milliárd forint volt, eszerint 145 milliárd forint jut egy heti működésére. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.