Az Európai Unió csütörtök hajnalban véget ért soron kívüli csúcsértekezletén kompromisszumos egyezség született a brit kilépés (Brexit) határidejének újabb, immár második halasztásáról, amely ezúttal legkésőbb október 31-ig tarthat.
Ha a csütörtök hajnalban véget ért EU-csúcson nem sikerült volna egyezségre jutni a Brexit további halasztásáról, az Egyesült Királyság EU-tagsága pénteken, közép-európai idő szerint éjfélkor megállapodás nélkül megszűnt volna.
A csütörtök hajnalban végződött EU-csúcs halasztási döntése nyomán ez lekerült a napirendről, bár a megállapodás nélküli Brexit egy későbbi időpontban továbbra sem kizárható.
Egyöntetű pénteki brit médiaértesülések szerint azonban a konzervatív párti brit kormány leállította a rendezetlen Brexit következményeinek elhárítására kidolgozott, Citromsármány művelet (Operation Yellowhammer) néven ismertté vált készenléti tervcsomag végrehajtását.
A Sky News brit hírtelevízióhoz eljutott a kormány több tízezer fős közigazgatási háttérszervezete, a Civil Service egyik magas beosztású munkatársának belső email-üzenete, amely a Citromsármány művelet „azonnali, de átgondolt” leállításáról tájékoztatja a szolgálat tagjait.
A The Guardian című baloldali brit napilap pénteki értesülése szerint az Operation Yellowhammer végrehajtásán a Civil Service hatezer munkatársa dolgozott, és az előkészületi tervek végrehajtása eddig 1,5 milliárd fontba (560 milliárd forintba) került.
A megállapodás nélküli Brexit esetére kidolgozott készenléti cselekvési tervek aktiválásának első mozzanataként a brit védelmi minisztérium eredetileg nukleáris óvóhelynek szánt egyik műveleti helyiségében március végén munkához látott egy koordinációs testület, amelynek feladata a logisztikai és egyéb segítségnyújtás megszervezése volt.
Gavin Williamson védelmi miniszter már decemberben bejelentette, hogy szükség esetén a brit fegyveres erők 3500 tagja lesz készenlétben e feladatok lebonyolítására.
A széleskörű készenléti művelet célja a lakossági ellátás folyamatosságának biztosítása gyógyszerekből, élelmiszerekből és egyéb alapvető fontosságú árucikkekből, valamint a határátkelők zökkenőmentes forgalmának fenntartása, arra az esetre, ha megállapodás nélküli Brexit esetén – főleg a hirtelen belépő vámellenőrzések miatt – ellátási fennakadásokkal fenyegető helyzet alakult volna ki.
A University College London (UCL) egyetem által a brit közlekedési minisztérium számára összeállított hatásvizsgálati jelentés szerint
járművenként mindössze 70 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő esetén 1200-2724 közé lenne tehető az észak-franciaországi, illetve a délkelet-angliai kikötőkbe vezető utakon feltorlódó kamionok száma, és ez azt jelentené, hogy egy-egy kamionnak átlagosan hat napot kellene várakoznia az átkelésre ezen az útvonalon.
A brit kormány ennek elkerülésére 107,7 millió font (több mint 40 milliárd forint) értékű szerződésekkel kompkapacitásokat bérelt havi félmillió tonna pótlólagos áruszállítás biztosítására más, kevésbé forgalmas kikötőkön keresztül. Ez heti négyezer kamion szállítására elegendő pótkapacitást jelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.