Az akció a 16 legnagyobb budapesti piacot érintette, ahol 271 forgalmazónál – 171 kereskedőnél, valamint 100 őstermelőnél – vizsgálták a zöldség-gyümölcs forgalmazás követelményeinek betartását a Nébih szakemberei. Az ellenőrök tapasztalatai szerint jellemző, hogy a piacokon egy kereskedőnek több standja is van, általában kettő-három, de volt példa öt külön standra is.
Általános problémaként említhető a kötelező jelölések (például a származási ország, a minőségi osztály, a fajta stb.) hiányos feltüntetése. Jellemző továbbá, hogy ugyan a magyar áruknál kiírják a származást, akár még a termőtájat is (pl. szentesi paprika), azonban
az import termékek esetében már elmarad a kötelező tájékoztatás.
A piacellenőrzések során a kisebb hibákért 110 esetben figyelmeztetést, a súlyosabb esetek miatt 20 alkalommal bírságot szabtak ki a szakemberek, utóbbit összesen 2,5 millió forint értékben.
Az ellenőrzéssorozat másik kiemelt területe az ál-őstermelők kiszűrése volt. Általános tapasztalat, hogy az őstermelők jelenléte az egyes piacokon rendkívül változó. Az átláthatóságot azonban nagyban nehezíti, hogy a termelői standokon sokszor kereskedők is árulhatnak, így nehéz megkülönböztetni, hogy ki a valódi termelő.
Az őstermelői termékekkel szemben nagy a vásárlói bizalom.
Emiatt fontos, hogy a hatósági ellenőrzések során a szakemberek kiszűrjék azokat a kereskedőket, akik a termelői asztalokon kínálják nem saját termesztésű, hanem vásárolt áruikat.
A Nébih ellenőrei az őstermelők esetében a termelés helyszínén is ellenőrzést tartottak. Ennek során előfordult, hogy kiderült, a termelő valójában egyáltalán nem termel, vagy csak részben termel és kínálatát – választékbővítés céljából – vásárolt termékekkel egészíti ki. A szakemberek
15 termelő esetében kezdeményezték az őstermelői igazolvány bevonását.
Az akció tapasztalatai alapján elmondható még, hogy a piacok infrastruktúrája megfelelő, általánosságban tiszták, jól megközelíthetőek. A nyitva tartása azonban már nem ideális, általában 16 órakor bezárnak, így hét közben a kötött munkaidőben dolgozók számára nehezen elérhető a piacok kínálata.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.