Az Állami Számvevőszék elemzésének fókuszában a felsőoktatásban 2012. óta tartó változások bemutatása, a versenyképesség, valamint az oktatás minőségének javítására tett intézkedések áttekintése és értékelése állt. A kutatást különösen aktuálissá teszi, hogy a tervek szerint
a következő években mintegy 1500 milliárd forintból fejlődhet és erősödhet a magyar felsőoktatás,
ezért lényeges az elmúlt évek tapasztalatainak összegzése.
Az ÁSZ elemzői arra a következtetésre jutottak, hogy a stratégiai célkitűzések megvalósítását a szabályozásban bekövetkezett változások támogatták. A minőségirányított ágazati működés megteremtéséhez hozzájárult a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság egyetemi szervezetektől független, szakértői tevékenysége, a felsőoktatási kiválósági programok bevezetése, valamint az egyetemi oktatás egyes területein alkalmazott minőségmérés. Az oktatás minőségének intézményi- és rendszerszintű független értékelése azonban nem volt biztosított – hívják fel a figyelmet az ÁSZ szakértői.
A stratégiai teljesítménymutatók értékelése azt mutatta, hogy a kitűzött célok megvalósításában 2014 és 2019 között jelentős előrelépés történt:
a képzési szerkezet koncentrációja javult, a duális képzésekben tanulók és a külföldi hallgatók aránya nőtt.
Ugyanakkor a fiatalok között a diplomások aránya csökkent, a képzésekből lemorzsolódók aránya stagnált, valamint a hallgatói sikeresség javulását támogató eszközök, így a fenntartói bemeneti és kimeneti kompetencia mérések nem valósultak meg – mutatnak rá az ÁSZ elemzői.
A 2012-től bekövetkezett változásoknak köszönhetően a hazai felsőoktatás képzési szerkezete számos tekintetben összhangba került a munkaerőpiac igényeivel.
Harmadával emelkedett a műszaki diplomások, negyedével nőtt az agrártudományi végzettségűek, és 12 százalékkal az informatikusok száma.
Emellett a bölcsész, a társadalomtudományi, a közgazdaságtudományi, és a természettudományi pályákon végzettek száma és aránya csökkent – áll az elemzésben.
A szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a különböző egyetemeken, azonos szakokon végzett diplomás fiatalok munkaerőpiaci pozíciói intézményenként jelentős eltéréseket mutattak. A munkaerőpiac értékelése rámutat az oktatás folyamatába épített eredményesség- és kompetenciamérések szükségességére, valamint a jövőben fejlesztendő területekre.
A stratégiai célok között kiemelt szerepet kapott a felsőoktatás minőségének fejlesztése, a hallgatói sikeresség támogatása, ezen belül a sikeresen végzettek arányának növelése és a lemorzsolódás csökkentése.
Ez azért lényeges, mert a 2010-ben belépő 64 ezer hallgatónak mintegy fele szerzett diplomát 2016-ig. 2018-ra ugyan a 2010-ben kezdők négyötöde szerzett valamilyen végzettséget figyelembe véve a pályamódosításokat, a más szakokra történő átjelentkezéseket is. A lemorzsolódás és a tanulmányi idő meghosszabbodása azonban jelentős többletköltséget jelent nemzetgazdasági- és egyéni szinten egyaránt – hívják fel a figyelmet az ÁSZ elemzői.
Az elemzés szerint a hallgatók közötti véleményfelmérések eredményei szerint a frissdiplomások többsége elégedett a tanultak munkában való hasznosíthatóságával, mivel úgy vélik, a megszerzett diploma stabil munkaerőpiaci pozíciót biztosít számukra. A diplomás bértöbbletre vonatkozó adatok ezt megerősítik, ugyanis hazánkban a munkaerőpiac az uniós átlagnál magasabb bérrel értékeli a diplomák meglétét.
Az egyetemek és a regionális gazdasági partnerek közötti együttműködések bővülése, valamint a gyakorlatorientált képzések és közös kutatások számának növekedése a felsőoktatás versenyképességének javulását mutatja – világítanak rá az Állami Számvevőszék elemzői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.