Jövő hétfőn, július 12-én indul el a Blaha Lujza tér felújítása. A munkálatok a főváros egyik legnagyobb csomópontjának alapvetően a felszínét érintik. A kivitelezés kihat az itteni közlekedésre, amelyet ezért jelentősen korlátoznak. A gyalogosokat a tér felújításának a teljes ideje alatt terelik, a Rákóczi út és a Nagykörút forgalmi rendjét terv szerint csak a beruházás első szakaszában, körülbelül 10-12 hetes időtartamra változtatják meg. Erre az aluljáró födémszerkezetének szigetelése miatt van szükség.
A leghúsbavágóbb, hogy a következő 3-4 hónapra a Rákóczi út és a Nagykörút csomópontjában egy időben irányonként egy-egy sávot lezárnak. Ennek következtében a Nagykörúton – a 4-es, 6-os villamosok változatlanul közlekednek – csak kétszer egy sávot lehet használni, az érintett szakaszon a sokat kritizált elkülönített kerékpársáv megszűnik. Alternatív útvonalként a főváros ideiglenesen felfüggeszti a hetedik kerületi Dohány utca és Wesselényi utca forgalomcsillapítását, így ezek az utcák teljes hosszban átjárhatóvá válnak a Kiskörút és a Nagykörút között. A főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu szerint az eredeti állapot várhatóan szeptember második felében helyre tud állni, a Blaha Lujza tér átadására már 2022 év végéig kell várni az ütemterv szerint.
Az viszont kérdés, hogy pontosan mennyibe fog kerülni ténylegesen a teljes beruházás. Az erről közölt, rendre változó számokat ugyanis nehéz összefésülni. Az biztos, hogy a mostani feladatra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az STR Mély- és Magasépítő Kft.-vel állapodott meg, a vállalkozási szerződés június 7-i bejelentésekor azt közölték, hogy a felújítás bruttó 3,468 milliárd forintba kerül. A forrást a fővárosi önkormányzat és a kormánya biztosítja, utóbbi egymilliárd forintot adott. Ehhez képest az EKR felületén június 2-án, illetve június 21-én az európai közbeszerzési értesítőben megjelent dokumentum szerint is a beszerzés végleges összértéke áfa nélkül 3,591 milliárd forint, vagyis bruttó 4,56 milliárd. A mintegy 1,1 milliárdos különbséget a BKK lapunknak azzal magyarázta, hogy a két összeg nem ugyanarra vonatkozik: az egyik a kivitelezési eljárás eredménye, a másik pedig a forrás. Mint írták, a Blaha Lujza tér rekonstrukciója egy alapfeladatból és két opciós feladatból áll. Az összes kivitelezési költség valóban bruttó 4,56 milliárd, azonban a BKK-nak egyelőre csak az alapfeladatra van forrása, ezt rendelte meg (előre láthatóan) bruttó 3,468 milliárdos áron. Az is közölték, hogy az opciós feladatok (aluljáró-korszerűsítés és a Somogyi Béla utca átépítése) lehívásáról a főváros később fog dönteni, ha pedig biztosít ezekhez finanszírozást, az emelni fogja a Blaha-projekt költségeit.
Érdemes megjegyezni, hogy 2019 tavaszán még az előző városvezetés idején a fővárosi közgyűlés egy 4,167 milliárdos rekonstrukciós büdzsét fogadott el a tér fejlesztésére. Ennek műszaki tartalma szélesebb volt, mint ahogy Budapest most megrendelte a Strabag leánycégétől a beruházást. Vagyis amennyiben az alapfeladaton felül az opciók megrendelését is megszavazza a főváros, csaknem 400 millió forintos drágulás állhat be úgy, hogy Karácsony Gergely részben éppen arra hivatkozva szabta át a komplett beruházást, mert racionalizálni kívánta a Tarlós István alatt kalkulált költségeket. Nem ez lenne az első alkalom, hogy a projekt drágul: az idén januárban a BKK arról tájékoztatott, hogy a Blaha felújítása bruttó 2,67 milliárd forint összegű forrásból valósul meg. Ebből lett júniusra, kevesebb, mint fél év alatt bruttó 3,468 milliárd, tehát 800 milliós áremelkedés. Erre a BKK úgy reagált, hogy előbbi összeg "a korábbi tervezői költségbecslésen alapuló pénzügyi fedezet volt", amelyet a beérkezett valós árajánlat alapján növelt meg a főváros.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.