Állásfoglalást tett közzé csütörtökön a Magyar Autóklub Karácsony Gergely főpolgármester azon döntéséről, mely lezárta a Pesti alsó rakpart egy szakaszát a gépjárműforgalom előtt.
Mint írják, a döntés meglepetésként érte őket és csak a hír megjelenését követően tudtak egyeztetni – egyedüli autózással foglalkozó szervezetként – a Fővárosi Önkormányzattal. Az álláspontok azonban ekkor sem közeledtek egymáshoz, ezért a szervezet szerint valódi szakmai-társadalmi vita szükséges a kérdésben.
Noha az autós szervezet egyetért az élhető, zöld város koncepcióval és elismeri, hogy szükség van a forgalom csillapítására a belső kerületekben, ám nem ért egyet az autóellenes, a Duna-partot a budapestieknek visszaadó retorikával. Mint írják a budapestiek jelentős hányada autót használó városi polgár, így a Duna-part az autósoké is, sőt az fő közlekedési útvonal.
Ezért nem értenek egyet a lezárással, szerintük ez a rakparti forgalmat a belvárosba tereli. Úgy gondolják, hogy ötletelés helyett stratégiai tervezésre van szükség. Ennek vizsgálnia kellene a rakparti forgalom felszín alatti elvezetésének, illetve lefedésének a lehetőségét is, de nem tűrhet halasztást a P+R parkolók építése és az elővárosi közlekedés fejlesztése sem.
Az Autóklub közleménye kiemeli, hogy a főpolgármester választási programjában nem szerepelt konkrét célként a rakpart forgalmának megszakítása, így erre szerintük nincs felhatalmazása Karácsony Gergelynek. Ezt támasztja alá szerintük az is, hogy az egy évvel ezelőtti Civil Fórumon sem merült fel a rakpart teljes és állandó lezárása.
Az érdekvédelmi szervezet szerint a kérdésnek elsőként nem az autómentes szakasz hosszáról kellene szólnia, hanem az észak-déli közlekedési folyosó megszüntetésének problémaköréről kell szakmai és társadalmi egyeztetést folytatni. Az alsó rakpartok hálózati jelentősége ugyanis kiemelkedően fontos szerepet töltenek be.
Ezért szerintük célszerűbb lenne olyan megoldást keresni, mely az autóforgalmat a folyópartig kiszélesített Duna-korzó alatt elvezetni, vagy legalább megvizsgálni ennek a lehetőségét, hasonlóan a hannoveri, bécsi, oslói alagutakhoz. Érdemes figyelembe venni, hogy a a párizsi rakpartlezárás sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
A Főváros autós/gyalogos közlekedés közötti választást kikényszerítő közvéleménykutatását is elégtelennek tartják, és felhívják a figyelmüket saját, tavalyi felmérésükre, mely szerint a megkérdezettek csaknem 60 százaléka nem támogatja a döntést. Szakmai körökben végzett felmérés szerint a sétány alatti alagút támogatottsága duplája a rakparti útkapcsolat megszakításával operáló megoldásnak.
Noha az Autóklub támogatja a környezetkímélő közlekedési módok térnyerését, úgy gondolják, hogy a Kiskörút és a Nagykörút forgalmának csökkentését követően a közúti ellátottság további rontása veszélyt jelent a főváros működő- és versenyképességére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.