Az Economist Impact kutatóintézet és a Nippon Foundation által működtetett Back to Blue nevű kutatócsoport hétfőn nyilvánosságra hozott jelentése szerint az újrahasznosítást elősegítését, illetve az egyszer használatos műanyagok visszaszorítását célzó létező programok „csak a felszínt kapargatják”, és ezeknél átfogóbb terv kidolgozása szükséges.
A Reuters a hírrel kapcsolatban emlékeztetett, hogy az ENSZ novemberben megkezdte a tárgyalásokat a műanyagszennyezés problémáját megoldani hivatott egyezményről. A cél jövő év végéig tető alá hozni a jogilag kötelező szerződést. Eddig 175 ország jelezte, hogy részt vesz az egyeztetéseken.
Ha azonban nem sikerül megállapodni, akkor a trendeket figyelembe véve csak a legfejlettebb ipari államokban (G20) 451 millió tonnára nő 2050-re a műanyagtermelés – ez majdnem a háromszorosa a 2019-es szintnek.
„Ne legyenek illúzióink, hogy a tárgyalások nehezek és bizonytalan kimenetelűek lesznek. Jókora esély van a kudarcra, nemcsak arra, hogy nem születik megállapodás, hanem arra is, hogy ha mégis, akkor túl gyenge ahhoz, hogy megfordítsa a műanyagáradatot” – hangsúlyozták a jelentés szerzői.
A Back to Blue csoport az egyszer használatos műanyagoknak a jelenleginél agresszívebb betiltását, magasabb adókat és azt szorgalmazza, hogy a gyártókat tegyék felelőssé a termékeik teljes élettartamáért, beleértve az újrahasznosítást és az ártalmatlanítást is.
A csoport szerint ezek a kombinált intézkedések 2050-re 325 millió tonnára korlátozhatják az éves fogyasztást, de ez még mindig negyedével több lenne a 2019-esnek, és 238 millió megtöltött szemétszállító teherautó terhének felelne meg.
A jelentés emlékeztetett, hogy a G20-országok közül Brazília, az Egyesült Államok, Indonézia és Törökország még nem vezette be az egyszer használatos műanyag termékekre vonatkozó nemzeti tilalmat. Az Európai Unió viszont jóval előrébb jár ezen a téren a többieknél.
Az Európai Bizottság szintén novemberben terjesztett be egy átfogó csomagot, amely kötelezővé teszi a vállalatok számára, hogy a 27 tagállamban forgalmazott műanyag termékük könnyebben újrahasznosítható, bizonyos esetekben komposztálható legyen. A tervezet értelmében 2030-ig az elvitelre szánt ételeket, hideg és meleg italokat, bort és egyéb alkoholt legalább részben újrafelhasználható csomagolásban kell eladni, és a szabályok korlátoznák a felesleges üres helyet is a csomagolásban.
Az EU addigra öt, 2040-ig pedig 15 százalékkal csökkenteni akarja csomagolásihulladék-mennyiségét a 2018-as szinthez képest.
A Bloomberg összeállítása szerint azonban ez csak a kezdet. Az EU az elmúlt négy évben megkezdte a jogalkotást és a tárgyalásokat annak érdekében, hogy a világ kevésbé függjön az egyszer használatos és újonnan gyártott műanyagtól. Az elképzelés középpontjában egy globális szabályrendszer áll, amelynek része a műanyagokban használt legkárosabb vegyi anyagok csökkentése, az újrahasznosított tartalom és az újrafelhasználhatósági szint növelése, valamint a talán legfontosabb: a műanyaggyártás szigorúbb ellenőrzése. Az EU lépéseket tesz a szemétkolonializmus felszámolására is, az Európai Parlament betiltaná az újrahasznosítható műanyag exportját, amely súlyos egészségügyi és környezeti károkkal jár a szegény fejlődő országokban.
Más térségek is értek el jelentős eredményeket. Egyes latin-amerikai országokban például a Coca-Cola több mint 60 százalékát újratöltött csomagolásban forgalmazzák, a világon elsőként Banglades tiltotta be 2002-ben az egyszer használatos műanyag táskát, az Egyesült Államok több szövetségi államában vissza lehet váltani a műanyag palackokat. Az EU tervezett jogszabálya abban egyedülálló, hogy nem csupán a műanyagra összpontosít, hanem az egész csomagolásra.
A sürgős fellépésre azért is szükség van, mert nemcsak maga a műanyag hulladék káros, hanem a termelése is: egy kiló piacra kerülő műanyag előállítása majdnem három kiló üvegházhatású gázt bocsát ki, az elégetése pedig további 2,7 kilónyit uniós becslések szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.