Vegyes eredményekkel zárultak a Sotheby’s tavaszi aukciói is a New York-i aukciós héten, amikor két fontos árverést tartottak Now and Contemporary (Mostani és kortárs) címen május 18–19-én. Nagy meglepetést és zajos morgást keltett az árverési teremben, amikor az első nap egyik sztártételét, az előzetesen 12–18 millió dolláros becsértékkel ellátott 1998-as, Haze Days (Ködös napok) című Yoshitomo Nara-festményt akkor vonták vissza, mikor az árverés már zajlott.
Nara életműkiállítása éppen most látható a bécsi Albertina Modern Múzeumban, és napjaink egyik felfutóban lévő fontos kortárs művésze. Az első aukciós nap, a „The Now” anyagának összleütése 30,1 millió dollár lett, ami jóval alacsonyabb az előzetesen várt 42,4 millió dolláros összértéktől.
A legdrágább tétel egy monumentális Laura Owens-festmény lett, amely 1,4 millió dolláros leütési árával valamivel alatta maradt az 1,5 millió dolláros előzetes becsértékének.
A Sotheby’s jobban szerepelt a második napon, a „Contemporary” részben, ahol az eladásra kínált öt tétellel 96 millió dolláros összleütést kalapáltak össze, ami alig maradt el az előzetesen várt 98 millió dolláros becsértéktől. A jutalékokkal együtt az öt munka 106,4 millió dollárt hozott. Összességében a „Contemporary” esti aukciós eladása 145,8 millió dollárt termelt, ami körülbelül 9,1 millió dollárral kevesebb, mint a 154,9 millió dolláros előzetes becslés. A jutalékkal növelt összleütési érték 167,5 millió dollár. Öt tételt visszavontak, a fennmaradó 28 tétel vevőre talált.
A legkeresettebb Louise Bourgeois Spider (Pók) című szobra volt, körülbelül 90 másodperces licitálás után érte el a 30 millió dolláros árát. A nyertes ajánlattevő a Sotheby’s ügyvezető alelnökével és az amerikai kontinens aukcióit felügyelő elnökével, Lisa Dennisonnal folytatott telefonos licitet.
A második legértékesebb munka Jean Michel-Basquiat Now’s the Time (Itt az idő – 1985) című, ritka, bakelitlemezt utánzó vászna volt, amelyet a jazz-zenész Charlie Parker tiszteletére festett. A képért 23 millió dollárnál kezdődött a licit, majd néhány licitlépcsőt emelkedve 25,5 millió dolláros leütési árat ért el, jutalékokkal együtt 28,6 millió dollárt fizettek érte.
A piac szelektív volta látszott leginkább, megmutatkozott a realitás
– nyilatkozta David Galperin, a Sotheby’s vezető alelnöke és kortárs művészetért felelős vezetője az eladás után az Artnetnek.
A kiemelkedő művekre mindig van licit, de vége a szabad pénzek korszakának, és a konzervatív befektetési formák kerültek előtérbe – tette hozzá Benjamin Godsill művészeti tanácsadó.
Tekintettel az ellenszélre, úgy gondolom, hogy a ház dicséretes munkát végzett a kamatszintek és a tartalékok összeegyeztetésében, és meghozta azt a nehéz döntést, hogy visszavonja azokat a tételeket, amelyekre valószínűleg nem lehetett licitálni
– mondta.
Most, hogy kiléptünk a szabad pénz korszakából, úgy gondolom, hogy a továbbiakban óvatosabb becsértékekkel kell majd dolgoznunk.
Az aukciók tovább folytatódnak, most éppen Európában. A Sotheby’s következő fontos kortárs aukciójára június 5-én kerül sor Párizsban. Ezen a 20. század második felének legnagyobb mesterei, mint Jean Dubuffet, Simon Hantai, Pierre Soulages, Chu Teh-Chun, Sam Francis és Francois Morellet művei kerülnek kalapács alá. A 48 tételből álló anyag nagy presztízsű nemzetközi privát kollekciók beadásaiból gyűlt össze.
Hantai Simontól két munka is szerepel, a Blancs (Fehérek) sorozat egyik nagy méretű (236-szor 205 centiméter), 1973-as műve 450–600 ezer eurós becsértékkel, és egy kisebb Tabula 1980-ból, 160–250 ezer eurós becsértékkel. Reigl Judit 1988-as Face (Arc) című képe 100–150 ezer euró becsértéket kapott.
Másik magyar származású alkotó, Victor Vasarely is képviselteti magát két olaj-vászon festménnyel (Sauson és Sikra) 120–200 ezer eurós becsértékkel.
Van egy Baselitz-festmény (Fekete-fehér, szőke) 350–450 ezer eurós előzetesen becsült értékkel. A legdrágább tétel egy Pierre Soulages-festmény 700 ezer és 1 millió euró közti becsértékkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.