BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Retteghetnek a budapestiek: a Nagykörúton is jöhet a védett kerékpársáv – de kutyavécére és randiórára a Blahán is van esély

Ha Karácsony Gergely kabinetfőnöke tartja magát az eddigi érvekhez, hatalmas változást hozhat a Nagykörúton létesítendő védett kerékpársávok győzelme a közösségi költségvetés ötletversenyén, amely jövő hét szombaton zárul. Már ha lesz rá pénze a Fővárosi Önkormányzatnak – az eddigi nyertes ötletek nagy többsége ugyanis még nem valósult meg. Régóta fennálló igényt kielégítő és elsőre kissé szokatlan tervek közül is választhatnak a budapestiek.

A főváros eddigi (közlekedés)politikája alapján jó esély van arra, hogy a Nagykörúton is védett kerékpársávokat létesítenek a jövőben. Budapest számos helyen hirdeti, hogy szeptember 30-ig lehet szavazni arról, mire fordítson egymilliárd forintot a Fővárosi Önkormányzat az úgynevezett közösségi költségvetés keretében. A 2021–2022-es körben a 18 nyertesből csupán egyet valósítottak meg eddig: a kerékpárutak és -sávok biztonságának növelését, ami teljes káoszt okozott az Üllői úton.

20230724 Budapest 
Kerékpársáv az Üllői úton
Fotó: Mirkó István MI 
Magyar Nemzet20230724 Budapest Kerékpársáv az Üllői útonFotó: Mirkó István MI Magyar Nemzet
Most az Üllői úton okoz káoszt a védett kerékpársáv, idővel a Nagykörúton is megjelenhet.
Fotó: Mirkó István / Mediaworks

A csaknem 100 millió forintba kerülő műanyag oszlopos megoldás problémát okoz a mentősöknek, a milliárdos bevételt termelő 100E repülőtéri buszjáratnak és természetesen az autósoknak is, ám Balogh Samunak, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnökének az egyik legfőbb érve a védett kerékpársáv mellett, hogy a közösségi költségvetés szavazásán legutóbb ez kapta a legtöbb voksot. (Mindössze 15 ezer szavazatot, miközben értelemszerűen sokkal több fővárosi életét változtatta meg a döntés.)

A főváros anyagi helyzete dönthet

Márpedig a „helyi kis ötletek” kategóriában momentán második helyen áll a „Kerékpáros biztonság növelése a Nagykörúton”, a leírásban pedig kiemelik a fizikai elválasztó elemeket.

Az persze már más kérdés, hogy mikor valósulhatna meg ez, hiszen a Budapest Közút a Világgazdaság kérdésére korábban azt közölte, hogy a biztonságos kerékpársávok kialakítása egy koncepció része. A tervezés, az előkészítés, illetve a megvalósítás folyamatos, bár

az utóbbi lehetősége „a főváros ismert anyagi helyzetétől nagymértékben függ”.

Márpedig Budapest nem áll jól: épp a minap közölte Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes egy háttérbeszélgetésen, hogy a főváros megint a bankokhoz fordul, ezúttal 55 milliárd forintos léket kell betömnie.

Valaki ökotemetőt szeretne Budapesten

A közösségi költségvetés ügyében hamarosan záruló szavazáson egyébként a legtöbb voksot a „Több nyilvános vécé Budapest közterületein” ötlet kapta, de érkezett javaslat arra vonatkozóan is, hogy kellene egy randióra a Blaha Lujza téren – a kettőt

Ebben a körben 139 ötlet közül választhatnak a budapestiek, akik például remélhetnek örömüzeneteket, ökotemetőt vagy épp közterületi kutyavécéket – az utóbbi 30 millió forintból valósulhatna meg, a leírás szerint az innovatív eszközök vonzzák a kutyákat a jelölésre. A „Zöld Budapest” kategóriában induló „versenyző” megoldást jelenthetne a kutyapisi problémakörére, ami az ötletgazda véleménye szerint „nehezebb, mint a kaki felszedése”.

Az eddigi győztesek nagy többsége még vár a sorára

A közösségi költségvetésnek ez a harmadik fordulója,

a több száz ötlet közül elsőre 15, másodikra 18 győzött, ám eddig mindössze nyolc valósult meg közülük.

Olyanok várnak sorukra, mint 

  • az üres lakások felújítása és bérbeadása hajléktalansággal küzdőknek, 
  • a közösségi tér létrehozása mozgássérülteknek és épeknek, 
  • az aktív közlekedést jutalmazó applikáció vagy éppen 
  • a legális street art akciók.

Most az öt kategóriában a nyilvános vécé mellett a Boráros tér zöldítése, az árnyékosabb Szél Kálmán tér, a védett kerékpársávok, valamint a fák és bokrok telepítése vezet.

Súlyos következménye lehet annak, hogy a főváros nem foglalkozott Vitézy Dávid aggályaival

A védett kerékpársávokkal a 100E népszerűségét veszélyezteti Budapest vezetése, pedig a repülőtéri járat a taxiktól szerzett utasokat, és milliárdos bevételt termel a forráshiánnyal küzdő Budapesti Közlekedési Központnak.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.