Németországban a közelgő európai parlamenti választásokon már a 16 és 17 évesek is szavazhatnak, a politikailag aktív fiatalok pedig nagy hatással lehetnek a választások eredményére. A kérdés csak az, hogy a német radikális párt meg tudja-e tartani a közösségi médiában elért lendületét.
A 16. életév betöltése Németországban számos kiváltsággal jár: a fiatalok számára például a sörvásárlás, a robogóvezetés vagy a telefonvásárlás is legálissá válik. Nemrég azonban ez a lista a szavazati joggal is kiegészült, a tinédzserek pedig idén először ki is használhatják ezt, mégpedig a júniusban esedékes EP-választásokon.
Emiatt pedagógusok és alapítványok sorra indítanak kampányokat, amelyeken keresztül megpróbálják felkészíteni ezt a friss, viszonylag képlékeny csoportot arra, hogy mit is jelent részt venni a demokráciában. A legtöbb ilyen kezdeményezést Olaf Scholz kancellár pártja és a baloldali koalíció legnagyobb politikai ereje, a szociáldemokraták (SPD) szervezik.
Ez egy észszerű cél, hiszen sok tizenéves valószínűleg bizonytalan azzal kapcsolatban, hogy kire szavazhat, és hogy milyen hatással lehet az életükre a választásokon bejelölt „X”. Az oktatásba csomagolt népszerűsítési kampányok azonban eddig kudarcot vallottak.
A fiatalokat ugyanis a legjobban a közösségi médián keresztül lehet elérni, ezt pedig a német szélsőjobb uralja.
Ha tájékoztatásról van szó, akkor a tinédzserek ezeket a platformokat fogják előnyben részesíteni ismeretlen alapítványok és kormánypárti politikusok beszédei helyett. A szélsőjobboldali Alternatíva Németországért (AfD) – amely még a múlt havi botránya után is a második legnépszerűbb párt az országban – pedig agresszív kampányt indított a TikTok videómegosztó oldalon, amellyel több millió fiatalt érnek el.
S bár könnyű lenne ezt elkönyvelni a jobboldal egyébként is növekvő népszerűségének,
a siker elsősorban a közösségi médiaplatformok algoritmusaiban rejlik, amelyek a durva és lényegre törő videókat részesítik előnyben.
A német közszolgálati televízió, a ZDF jelentése szerint például az AfD parlamenti frakciója által közzétett TikTok-videók körülbelül tízszer annyi nézőt értek el, mint a többi párt által közzétett anyagok összesen.
Számomra rejtély, hogy a német politika többi része miért nem hajlandó felfogni, hogy a módszereik sikertelenek. A mai fiatalok online nőttek fel, kizárólag digitális csatornákat használnak, és a politikáról is innen értesülnek
– nyilatkozta Klaus Hurrelmann oktatási szakértő a Deutsche Wellének. Szerinte a legtöbb párt évekkel van elmaradva az internetes kampányolás terén, és ez akár a választásokba is kerülhet nekik.
Az AfD másik nagy előnye, hogy a legtöbb platform azokat jutalmazza, akik először csapnak le egy témára, s mivel a párt az ellenfeleihez képest sokkal szabadabban kommunikál, általában megnyerik a legfrissebb ügyekért folyó versenyt. A koronavírus-járvány bezártsága után, valamint a gazdasági problémák, a geopolitikai feszültségek és a tömeges bevándorlás mellett pedig ez a stílus rengeteg embert meg tud ragadni.
A német fiatalok egyébként nincsenek egyedül: Belgium, Ausztria, Görögország és Málta fiatal állampolgárai is korábban fejezhetik ki véleményüket, és ezen tagállamok politikai jövője nagymértékben függhet attól, hogy ki képes a legjobb közösségimédia-stratégia kialakítására.
Egész Európa kezdi megunni a német kormány bohóckodásátMiközben saját magát emészti fel, az uniót is szabotálja a baloldali koalíció. Amíg a német politika nem tér vissza a régi kerékvágásba, az EU belföldön és a nemzetközi politikában sem tud egyesült frontot mutatni. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.