Baltimore-ban megkezdték a Francis Scott Key híd romjainak kiemelését, hogy megtisztítsák az utat az uszályok és vontatóhajók számára a konténerhajóhoz. Ez az első lépés az Egyesült Államok 11. legnagyobb kikötőjének megnyitásához vezető úton.
Az acélhíd kedden omlott össze, hat útmunkás halálát okozva, akik közül eddig kettőnek a holttestét találták meg. A híd a Patapsco folyóba zuhant, elzárva a kikötőbe vezető csatornát.
Wes Moore, Maryland kormányzója sajtótájékoztatóján elmondta, hogy
a hídnak a baleset helyszínétől északra lévő részét darabokra vágják, a már ott lévő darukkal uszályokra emelik és elszállítják.
„Ez idővel lehetővé teszi, hogy megnyissuk az ideiglenesen lezárt csatornát, így több hajó érkezhet a helyszínre” – idézte a Reuters a kormányzót.
Moore nem tudta megmondani, hogy meddig tart majd a munka. „Nem órákról beszélünk, nem is napokról, de amint befejezzük ezt a szakaszt, több uszályt irányíthatunk a helyszínre, hogy felgyorsítsuk a folyamatot” – közölte.
Egyelőre meg sem próbálják elmozdítani a hídnak azt a részét, amely a szingapúri zászló alatt hajózó Dali konténerhajóra omlott. A kormányzó szerint egyelőre nem lehet megmondani, mikor vontathatják el a hajót, de annyit már tudnak, hogy
a Dali megsérült ugyan, de a hajótest „ép”.
A másik négy eltűnt útmunkás holtteste utáni kutatást felfüggesztették, mert a búvárok számára túlságosan veszélyes a romok közötti munka, tette hozzá. A híd roncsait el kell szállítani, mielőtt elvontathatják a Dalit.
Szombaton egy 160 tonnás darabot emeltek egy uszályra. A helyszínen van egy nagyobb, ezertonnás daru is.
A szövetségi kormány rendkívül gyorsan, már csütörtökön 60 millió dollárt ítélt meg első körben sürgősségi támogatásként Marylandnek a törmelékek eltakarítására és a Key Bridge újjáépítésének megkezdésére. Joe Biden elnök ígéretet tett arra, hogy a szövetségi kormány fedezi a törmelék eltávolításának és a híd újjáépítésének minden költségét.
Logisztikai szakértők szerint más keleti parti kikötők képesek átvenni a konténerforgalmat, és közgazdászok is egyetértenek abban, hogy a kikötő kiesésének nem lesz jelentős makrogazdasági hatása.
Súlyosan érinti viszont azt a mintegy 15 000 embert, akinek a munkája a kikötő napi működéséhez kapcsolódik, valamint sok kisvállalkozót. Utóbbiak kétmillió dollárig terjedő, alacsony kamatozású és hosszú távú sürgősségi kölcsönt igényelhetnek az év végéig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.