Nem csak az évtizedünk egyik legfontosabb európai gazdasági kérdéséről van szó, az autóvásárlókat és az autóiparban alkalmazottakat közvetlenül is érintheti, kiveti-e az Európai Unió a tervezett irgalmatlan vámot a kínai elektromos autókra (EV-kre). Ebben az ügyben nagyon fontos fejlemény várható a közeljövőben: kiderült, hogy Brüsszel október 4-én megszavaztatja az uniós tagállamokat a kérdésről. Márpedig azt már tudjuk, hogy vannak komoly ellenzők.
A hírt a Bloomberg hírügynökség tette közzé szombaton, az ügyre rálátó, meg nem nevezett forrásokra hivatkozva. A tervezett vám akár a 45 százalékos mértéket is elérheti, ami erőteljesen megdrágítaná az unióba behozott kínai elektromos járműveket, az elképzelés szerint enyhítve az ezer sebből vérző európai autóipar problémáit.
A javasolt intézkedések tervezetét megkapták a tagállamok a források szerint. A szavazás a korábban elképzelthez képest némi késedelemmel valósul meg, miután az utolsó pillanatokban is folytak a tárgyalások a kínaiakkal. Ezek folytatódhatnak akkor is, ha a vámot kivetik, bár azt nem tudni, mikor – írja a hírügynökség.
Az Európai Bizottság azzal indokolta a vámok kivetését, hogy az európai autógyártókat indokolhatatlanul hátrányos helyzetbe hozzák a kínai versenytársaknak juttatott állami támogatások. A kínaiak tagadják, hogy tisztességtelenül járnának el, és azzal fenyegették meg az uniót, hogy válaszlépésként maguk is kivethetnek vámokat olyan európai importcikkekre, mint a tejtermékek, a brandy, a disznóhús vagy a nagy motorral felszerelt autók.
Az új európai tarifákat a már létező 10 százalékos vámra tennék rá, és a terv novembertől életbe is lép, kivéve ha minősített többség – 15 tagállam, vagy az uniós népesség 65 százalékát képviselő országok – leszavazzák.
Brüsszelben magabiztosak, hogy ez nem történik meg, de ha igazuk van, politikai összecsapásra bőven sor kerülhet az ügyben. Ezúttal nem Magyarország a frontország, bár az európai autóipar várható fejlődésében hazánk a várakozások szerint főszerepet játszik majd. Magyarország tartja kezében jelenleg az EU-elnökséget, fő prioritásként kezelve az európai versenyképesség ügyét.
A drasztikus lépésnek komoly ellenző vannak, és nem kis államok. Az európai autóipari problémák góca Németország, de ők nem csak autókkal kereskedik keleti irányban, és Berlin kereskedelmi háború kirobbanásától tart. Ugyanez a spanyolok aggálya is.
Nem vagyok a kiegyenlítő vámok nagy híve mert ez valószínűleg ellenintézkedésekhez vezet, vámvitába sodorva bennünket, talán kereskedelmi háborúba, Kínával
– óvott hétfőn Robert Habeck német gazdasági miniszter, hozzátéve, hogy olyan politikai megoldáson dolgozik, amivel elkerülhető a kereskedelmi háború kirobbanása.
Az EU és Kína közt egy olyan kiegyenlítő megoldásról folytak a tárgyalások, amely az árakat és az exportmennyiségeket kontrollálná a vámkivetés helyett. Az EU eleddig elutasította Kína javaslatait, az Európai Bizottság a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályaira hivatkozik és azt követeli, hogy a megoldás kezelje a kínai támogatások ügyét és tegye lehetővé az unió számára, hogy ennek a megvalósulását ellenőrizhesse is.
A vámterv ellenzői szerint – köztük német autóipari szereplőkkel – akkora tarifát nem sikerül kivetni, ami megállítja a kínai autók terjedését, az intézkedés csak az árakat fogja megemelni és a kínálatot csökkenti.
A kérdés belpolitikai szempontból rendkívül bonyolult Európában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.