Kik azok a finfluenszerek és milyen tevékenységet végeznek? Hogyan képesek befolyásolni a fogyasztókat, és milyen kockázatokat rejthet a tevékenységük? Többek között ezekre a kérdésekre is választ ad a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) legújabb tájékoztatója. A versenyhatóság a Gondolja Végig Higgadtan információs sorozatában most a finfluenszerekre, vagyis azokra az influenszerekre hívja fel a fogyasztók figyelmét, akik a közösségimédia-felületeiken különböző pénzügyi eszközöket, szolgáltatásokat népszerűsítenek.
A Gazdasági Versenyhivatal tapasztalatai szerint egyre gyakrabban találkozhatnak a fogyasztók a digitális térben olyan tartalmakkal, amelyekben
esetlegesen pénzügyi, befektetési tanácsokkal összekapcsolva. Nagyon fontos, hogy a pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat reklámozó finfluenszerek hirdetéseire is vonatkoznak szabályok, különösen az, hogyha az általuk készített tartalmakért ellenszolgáltatásban részesülnek, akkor azt egyértelműen jelezniük kell. Ebben az esetben ugyanis ajánlásaik nem tekinthetők teljesen objektívnek és függetlennek, mivel azok mögött egyértelmű üzleti érdek áll.
A GVH felhívja a finfluenszerek, illetve az érintett ügynökségek és a hirdetők figyelmét is a jogkövető magatartás fontosságára, többek között a fizetett, promóciós tartalmak reklámjellegének feltüntetésére.
Főszabály szerint a tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek.
Ezt megtehetik a platform által felajánlott címkézési lehetőséggel vagy (címkézés helyett) a szöveges leírásban, a szöveg elején feltüntetett magyar nyelvű utalással. Fontos, hogy ezeket a szabályokat kell alkalmazni abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti.
A GVH az elmúlt években nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítse a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában. Ezzel összefüggésben a nemzeti versenyhatóság ezúton is a véleményvezérek figyelmébe ajánlja az influenszer marketingtájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.
A GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások és véleményvezérek,
hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi médiában. A második részben szó esik az influenszerek reklámtevékenységével kapcsolatban lefolytatott versenyfelügyeleti eljárások tapasztalatairól és a felelősségi kérdésekről, valamint szóba kerülnek azok a speciális ágazatok is, ahol egyáltalán nem megengedett az influenszerrel való reklámozás. A GVH 2024 elején szakmai workshopot is szervezett a fogyasztóvédelmi felelősség legaktuálisabb kérdéseinek megvitatására.
A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy
a pénzügyi kérdésekben mindig alaposan, körültekintően járjanak el, több forrásból tájékozódjanak.
Szükség esetén kérjék ki pénzügyi szakember véleményét, legyenek figyelemmel a pénzügyi termékek komplex jellegére, és csak megfontolt tájékozódást követően döntsenek. A Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztók figyelmébe ajánlja a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi navigátor című tájékoztató anyagait és további, a Magyar Nemzeti Bank honlapján elérhető hasznos információkat a pénzügyi termékekkel kapcsolatban.
„Az influenszer-médiatrippel egy – a szakmában elfogadott és egyre népszerűbb – új marketingkampányt használtunk, mert elsődleges célunk a 25–40 éves korosztály megszólítása volt, akiket az eddigi kampányeszközeinkkel már nehezen értünk el” – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke. Guller hangsúlyozta: egyre több kutatás mutatja, hogy az influenszerpiacnak a 25–40 éves korosztály esetében a turizmusban meghatározó szerepe van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.