Már a mai járműveken is számos feladatot ideiglenesen átvesznek a vezetőtől az asszisztens-rendszerek.
A nehéz tehergépjárművek kötelező felszerelése az automatikus vészfékező-rendszer, itt a gép felülbírálhatja a sofőr döntését abban a tekintetben, hogy fékezést kezdeményez, miközben erre a vezető nem adott utasítást. A Knorr-Bremse nemrégen mutatta be azt a nyerges szerelvényt, amely zárt telephelyen sofőr nélküli manővereket képes végrehajtani, de közúton ilyen automatizáltsági szintű jármű még nem közlekedhet.
Hatfokozatú skálán (0-tól 5-ig) jellemezhetjük a járművek automatizáltsági szintjét. Jelenleg a legfeljebb kettes szintű járművek közlekedhetnek az utakon. Ezekben a hossz- és keresztirányú dinamikát, azaz a gyorsítást, a fékezést és a kormányzást önállóan szabályozhatja már a gép, de mindeközben a sofőrnél marad a felelősség. A vezetőnek minden pillanatban készen kell állnia arra, hogy felülbírálja a gép döntését és beavatkozzon.
– mondta Frank Péter a Knorr-Bremse Kutatás-Fejlesztési Központjának igazgatója.
A járműfejlesztési és a jogszabályalkotói munka párhuzamosan halad, utóbbiak előkészítésében Németország jár az élen, de a következő szinthez tartozó járművek még náluk sem mehetnek a közutakon.
A fejlesztési munka következő fázisában a redundáns architektúra megalkotása az egyik komoly feladat. Ha fellép egy biztonság-releváns hiba, a rendszer épen maradt részének képesnek kell lennie biztonságos állapotba hozni a járművet. Ilyen lehet például a jármű sávban tartása, megállítása és rögzítése. Ehhez a fékrendszernek és a kormányzásnak tovább kell működnie. Egy hármas vagy magasabb szintű önvezető járműnek a sofőr beavatkozása nélkül is, önállóan meg kell tudnia oldania ezt a feladatot.
– tette hozzá Frank Péter, aki elmondta, hogy a zalaegerszegi tesztpálya tervezésekor figyelme vették a hazai járműipari vállalatok, így a Knorr-Bremse javaslatait is.
A tesztpálya felépítése és a működésének elindulása változást hozhat a munkánk szervezésében, egyszerűsödhet a járműtesztelési tevékenységünk, amelyet különböző telephelyeken végzünk. Az általunk ismert ütemterv szerint első lépésként egy 300 méter átmérőjű járműdinamikai felület és a különböző burkolatú sávokkal kiépített fékteszt szakasz épül ki. Utóbbin például a blokkolásgátló rendszerek tesztelését lehet majd végezni.
– mondta a kutatás-fejlesztési igazgató, aki szerint az önvezető funkciók fejlődése evolúciós, a legmagasabb autonomitási szintű önvezető járművek hazai elterjedése még messze van.
A definíció szerinti legmagasabb, 5-ös szintű autonóm jármű a teljes küldetést önállóan, járművezető nélkül képes elvégezni. Haszonjárművek esetén ez végső soron azt jelenheti, hogy nem lesz többé szükség vezetőfülkére. Áruszállításra ebben az esetben olyan járműveket használhatunk, amelyeken érzékelők lesznek a kabin helyett és az így felszabaduló teret hasznos teher szállítására lehet használni.
– mutatott rá Frank Péter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.