Június 30-ig áll forgalomba a huszadik, szolnoki gyártású IC+ vasúti személykocsi, a határidő a tavaly év végén meghatározott ütemtervben szerepel – válaszolt a MÁV Zrt. a Világgazdaság kérdésére, hozzátéve, hogy jelenleg hat, több célra használható IC+ személykocsinak van hatósági próbaüzemi engedélye, ezek már közlekednek a belföldi forgalomban, a Budapest–Debrecen–Záhony és a Budapest–Szolnok–Békéscsaba vonalon.
A hetedik kocsi hatósági futópróbája is lezajlott, már az engedélyre vár. A kocsik gyártása, összeszerelése és üzembe helyezése folyamatos.
A válasz elküldése után azonban baj történt: az egyik kocsi hatósági futópróbája során probléma volt az oldalajtók zárásának vezérlésével, ezért fel kellett függeszteni az új IC+ vagonok utasforgalmi próbaüzemét.
A MÁV-Start – az erről kiadott közlemény szerint – azonnal értesítette az ajtó osztrák szállítóját, amely elhárította a hibát, és az ajtók jól vizsgáztak a két járművön végzett újabb futópróbán. Az intézkedések eredményét pénteken be is mutatták a hatóságnak. Ezután várható az engedély a próbaüzem folytatására.
Az IC+ prototípusára vonatkozó elképzeléseket 2011 tavaszán ismertette Zaránd György, az azóta a MÁV-Starthoz került MÁV-Gépészet Zrt. vezérigazgatója. Az elgondolások realitását az előzőleg korszerűsített Szolnoki Járműjavító új képességei, szükségességét a MÁV fiatalításra szoruló járműparkja, nemzetgazdasági jelentőségét a hazai vasútijármű-gyártás életre keltése és az akkor feltételezett exportlehetőségek adták, az észszerűségét pedig az a megfontolás, hogy az importnál olcsóbbnak ígérkezett a saját gyártás. Még azon az őszön megkezdődött tehát két másodosztályú IC+ személykocsi tervezése.
Járművenként mintegy 320 millió forint gyártási költséggel és azzal kalkuláltak, hogy a két kocsit 2012 végén levizsgáztatva átveszi a MÁV-Start Zrt.
Ám a kocsikat csak 2014 őszén helyezték üzembe, és – kedvező körülményeket feltételezve – csak 2015-re ígérték negyvennyolc IC+ gyártásának megkezdését. 2015-ben viszont már a 2016-os gyártásindításról szóltak a bejelentések (itt is kedvező körülményeket feltételezve), viszont már arról is hallani lehetett, hogy az első ötven járműből azok, amelyeket a hazai forgalomnak szánnak, óránként 160 kilométeres, a nemzetköziek pedig 200 kilométeres sebességre lesznek alkalmasak. 2016-ban egy jogszabály kétszer 15 milliárd forintot rendelt a a szolnoki gyár számára azért, hogy 2016 és 2019 között legyárthasson száz IC+ vasúti személykocsit.
Két hétre rá Csépke András, a MÁV-Start Zrt. akkori vezérigazgatója ismertette, hogy kétszer tíz IC+ kocsiból az első 2017 harmadik negyedében készülhet el, az utolsó legyártása után pedig indulhat egy még nagyobb – százkocsis – projekt.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.