BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Június végére sínen lehet mind a húsz IC+

Az eredeti terveknél lassabban, de halad a MÁV IC+ vasútikocsi-gyártó projektje, igaz, a múlt héten szükség volt egy gyors újratervezésre.

Június 30-ig áll forgalomba a huszadik, szolnoki gyártású IC+ vasúti személykocsi, a határidő a tavaly év végén meghatározott ütemtervben szerepel – válaszolt a MÁV Zrt. a Világgazdaság kérdésére, hozzátéve, hogy jelenleg hat, több célra használható IC+ személykocsinak van hatósági próbaüzemi engedélye, ezek már közlekednek a belföldi forgalomban, a Budapest–Debrecen–Záhony és a Budapest–Szolnok–Békéscsaba vonalon.

A hetedik kocsi hatósági futópróbája is lezajlott, már az engedélyre vár. A kocsik gyártása, összeszerelése és üzembe helyezése folyamatos.

A válasz elküldése után azonban baj történt: az egyik kocsi hatósági futópróbája során probléma volt az oldalajtók zárásának vezérlésével, ezért fel kellett függeszteni az új IC+ vagonok utasforgalmi próbaüzemét.

A MÁV-Start – az erről kiadott közlemény szerint – azonnal értesítette az ajtó osztrák szállítóját, amely elhárította a hibát, és az ajtók jól vizsgáztak a két járművön végzett újabb futópróbán. Az intézkedések eredményét pénteken be is mutatták a hatóságnak. Ezután várható az engedély a próbaüzem folytatására.

MTI Fotó: Bugány János

Az IC+ prototípusára vonatkozó elképzeléseket 2011 tavaszán ismertette Zaránd György, az azóta a MÁV-Starthoz került MÁV-Gépészet Zrt. vezérigazgatója. Az elgondolások realitását az előzőleg korszerűsített Szolnoki Járműjavító új képességei, szükségességét a MÁV fiatalításra szoruló járműparkja, nemzetgazdasági jelentőségét a hazai vasútijármű-gyártás életre keltése és az akkor feltételezett exportlehetőségek ad­ták, az észszerűségét pedig az a megfontolás, hogy az importnál olcsóbbnak ígérkezett a saját gyártás. Még azon az őszön megkezdődött tehát két másodosztályú IC+ személykocsi tervezése.

Járművenként mintegy 320 millió forint gyártási költséggel és azzal kalkuláltak, hogy a két kocsit 2012 végén levizsgáztatva átveszi a MÁV-Start Zrt.

Ám a kocsikat csak 2014 őszén helyezték üzembe, és – kedvező körülményeket feltételezve – csak 2015-re ígérték negyvennyolc IC+ gyártásának megkezdését. 2015-ben viszont már a 2016-os gyártásindításról szóltak a bejelentések (itt is kedvező körülményeket feltételezve), viszont már arról is hallani lehetett, hogy az első ötven járműből azok, amelyeket a hazai forgalomnak szánnak, óránként 160 kilométeres, a nemzetköziek pedig 200 kilométeres sebességre lesznek alkalmasak. 2016-ban egy jogszabály kétszer 15 milliárd forintot rendelt a a szolnoki gyár számára azért, hogy 2016 és 2019 között legyárthasson száz IC+ vasúti személykocsit.

Két hétre rá Csépke András, a MÁV-Start Zrt. akkori vezérigazgatója ismertette, hogy kétszer tíz IC+ kocsiból az első 2017 harmadik negyedében készülhet el, az utolsó legyártása után pedig indulhat egy még nagyobb – százkocsis – projekt.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.