BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassabban nő a forgalom az ország fölött

Úgy tűnik, elolvadt a korábbi, évi tíz százalék körüli növekedés a hazai légteret használó repülőgépek számában. Ez jó hír a problémákkal küszködő irányítóképzésnek.

A korábbi évek trendjéhez viszonyítva az idén kisebb mértékben nőtt a magyar légteret használók száma – erről az állami légi forgalmi szol­gáltatótársaság tájékoztatta a Világgazdaságot. A HungaroControl Zrt. – válasza szerint – az év első hét hónapjában csaknem 535 ezer repülőgépet navigált a Budapest Repüléstájékoztató Körzetben, vagyis a Magyarország államhatára által körbezárt területen, ahol 14 ezer méteres magasságig nyújtanak légi forgalmi szolgáltatást.

E számba beleértendő az átrepülő forgalom, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren le- és felszálló járatok és a nem ellenőrzött légtérben közlekedő, jellemzően kisebb repülőgépek is.

A tavalyi hasonló időszakban e szám valamivel meghaladta az 532 ezret, ami éves alapon 9,8 százalékos növekedés volt. Ehhez képest tehát az idei néhány ezres bővülés valóban elenyésző.

Légi forgalmi irányítók dolgoznak a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. budapesti székhelyén 2019. március 7-én.
MTI/Mónus Márton

Nem úgy a Koszovó feletti magas légtér esetében, amelyet a NATO megbízásából áprilistól határozatlan ideig irányít a HungaroControl. Itt egymás után dőlnek meg a rekordok: a gépmozgások száma július végéig megközelítette a 80 ezret, míg 2018. január–július között még csak szűken haladta meg a 61 ezret.

Mindez azt jelenti, hogy eddig 60 százalékkal több gép közlekedett az idén, mint a koszovói megbízatásunk első, 2014-es évében összesen – emelte ki a társaság.

Az úgynevezett Kfor-szektor mutatóit látva a magyar légi irányítás előzetesen azt becsüli, hogy a múlt év után az általa kezelt magyarországi és a koszovói légi forgalom együtt az idén is eléri az egymillió repülőgépet.

A magyar légtér átrepülő forgalmának mérséklődése és a Kfor-szektor élénkülése egyébként összefügg.

A kerozin árának lassú drágulásával ugyanis a légitársaságok egyre inkább természetes útvonalat terveznek a járataiknak, és nem annak alapján rajzolják meg, hogy melyik útiránynál alacsonyabb a légi irányítás díja.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatják

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.