Központi segítség nélkül csődhullám söpörhet végig a koronavírus miatt a legnagyobb károkat elszenvedő Kína légi közlekedésében. A hét végén a negyedik legnagyobb légitársaságot, a Hainan Airlinest üzemeltető HNA csoport jelentette be, hogy
likviditási problémái miatt a kormány beavatkozását kéri.
A vírus csak a végső csapás volt a HNA számára, a hatalmasra hízott kínai „mindenevő” konglomerátum elnöke, Csen Feng már decemberben elismerte, hogy anyagi gondokkal küzdenek.
A HNA-cégek árfolyama lassan két hete megy szembe a csökkenő trenddel, miután elterjedt a híre, hogy vagy feldarabolják, vagy állami felügyelet alá veszik a súlyosan eladósodott csoportot, amely túl gyorsan nőtt finanszírozhatatlanul nagyra.
A Reutersnek nyilatkozó elemzők helyes lépésnek tartják a számos kínai légitársaságban is tulajdonrésszel rendelkező csoport elemeire bontását. A HNA csoport mintegy 50 milliárd dollárért vásárolt részesedéseket az utóbbi években,
övé például a Hilton Worldwide szállodalánc, és 6,3 százaléka van a Deutsche Bankban.
A két éve folyó portfóliótisztítás után a csoport a légi közlekedésre és a turizmusra szeretne koncentrálni, e két terület kilátásai azonban a járvány kirobbanása óta rohamosan romlanak.
Maga a Kínai Polgári Repülési Igazgatóság is azt javasolja Pekingnek, hogy adminisztratív eszközökkel is segítse az iparág konszolidációját, és intézkedjen a fenyegető csődhullám elkerülése érdekében.
A Cirium adatai szerint
csak január 24. és február 27. között 347,4 ezer belföldi és Kínát érintő nemzetközi járatot töröltek.
Különösen a tőkeszegény fapadosok érezhetik magukat veszélyben, közülük elsőként a Lucky Air és az Okay Airways kerülhet új tulajdonoshoz.
További részletek a Világgazdaság keddi számában
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.