BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyitás előtt az új magyar-román határátkelő

Hamarosan összeér az M4-es és az észak-erdélyi autópálya, nyílhat az új határátkelő, októberben ülhet össze ismét az érintett magyar-román munkabizottság.

Az M4-es autópálya közel 30 kilométeres Berettyóújfalu-Nagykereki országhatár közötti szakaszának közelgő befejezésével a magyarországi oldalon létrejön a Debrecen-Nagyvárad gyorsforgalmi kapcsolat. A határ átlépéséhez azonban meg kell nyitni az új, Bors II – Nagykereki határátkelőt, amihez viszont módosítani kell a két ország 2004-es vasúti és a közúti határellenőrzési megállapodást.

Az előzetes egyeztetések után e módosítás megjelent a Magyar Közlönyben.

Eszerint a Nagykereki – Bors II autópálya határátkelőhelyen a két ország közötti személyforgalom ellenőrzése – beleértve a nemzetközi áruforgalomban részt vevő személyek ellenőrzését – Magyarországon, közös helyen történik. Ebből a célból Magyarországon román határforgalom-ellenőrző szolgálati hely létesül, amely a nap 24 órájában nyitva tart. (A román szolgálati személyek számára a működési terület a kijelölt hivatali helyiségekre, közös helyiségekre, az államhatártól a szolgálati helyig vezető közútra, az ellenőrző forgalmi sávokra és a szolgálati parkolóra terjed ki.) A határátkelő megnyitásának időpontját a felek a személyi, műszaki és infrastruktúra feltételek biztosítása után diplomáciai úton egyeztetik.

Fotó: MTI/Filep István

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-Fejlesztési Zrt. (NIF) szóvivője májusban arról tájékoztatta a HAON-t, hogy a határig tartó sztrádaszakasz július végére készülhet el, akkorra már végeztek többek között a Nagykereki határátkelőhely épületeivel és útburkolataival, és éppen az informatikai hálózat kiépítése folyt. Júliusban Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese már a beruházás augusztusi elkészültéről beszélt egy eseményen. Július 7-én a magyar nyelvű romániai Maszol arról az érintett magyar-román munkacsoport akkori, romániai tárgyalásai alapján arról számolt be, hogy az érintett észak-erdélyi (A3) sztráda Bihar és a magyar határ közötti szakaszát a tervezettnél egy hónappal korábban, két héten belül (tehát júliusban) átadják, a magyar fél pedig megkezdte a határhoz vezető szakasz átvételét. A lap azt is megírta, hogy a magyar fél javaslatára a munkacsoport legközelebb októberben Magyarországon ül össze, ha a járványhelyzet ezt lehetővé teszi.

A HAON májusi cikke kiemelte, hogy

Hajdú-Bihar megye közlekedési infrastrukturális fejlesztései között az M4-es autópálya építése a leglátványosabb,

illetve várhatóan ennek lesz a legnagyobb gazdasági hatása. A Berettyóújfalu–Nagykereki országhatár közötti 26,5 kilométeres szakasz átadásával az ország egyik legelmaradottabb része bekerül a gyorsforgalmiút-hálózatba, és ez gazdasági élénkülést hozhat Biharba.

Átadták a határig vezető magyar szakaszt

Pénteken átadták az M4 autópálya országhatárig vezető szakaszát, ezzel létrejött a gyorsforgalmi útkapcsolat Felvidék és Észak-Erdély között, Kassa-Debrecen-Nagyvárad irányában – tette közzé a NIF. A Berettyóújfalu és Nagykereki országhatár közötti projekt két szakaszban valósult meg. A 29,5 kilométeres szakaszon 2×2 forgalmi sávos autópálya épült leállósávval, középső elválasztó sávval és 26,6 méteres koronaszélességgel. A Berettyóújfalu és a 47. sz. főút közötti 2,95 kilométeres szakaszt 2018. év vége óta az M35 autópáyával együtt használhatják a közlekedők. A beruházás után, a 130 kilométer/órás sebességnek köszönhetően javul a térség megközelíthetősége.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.