BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vasút reneszánsza kezdődik idén

Az Európai Parlament és a Tanács határozatában hivatalosan is az Európai Vasút Évének nyilvánította a 2021-es esztendőt.

Az Európai Parlament és a Tanács határozatában hivatalosan is az Európai Vasút Évének nyilvánította a 2021-es esztendőt. Az Európai Bizottság és a portugál EU-elnökség szervezésében március 29-én rendezték az egész éves kampány hivatalos megnyitóját – írja a Magyar Vasúti Egyesület közleményében.

A vasúti ágazat első számú szakmai érdekvédelmi szervezete, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület üdvözli a Vasút Európai Évének indulását, hiszen egy olyan közlekedési módra helyezi a hangsúlyt, amely komoly tapasztalattal rendelkezik az éghajlat-semlegesség, az energiahatékonyság és az innováció terén. A Vasút Európai Éve egyedülálló alkalom arra, hogy végre olyan jogi keretet hozzanak létre Európában és Magyarországon, amely megfelel a vasúti szektor fejlesztési igényeinek.

A hivatalos indítás az ágazat számára kritikus időben érkezik.

A Covid19 világjárvány gazdaságra gyakorolt hatása miatt. A kormányok már dolgoznak az ágazat helyreállításához és jövőbeni fejlődéséhez szükséges intézkedéseken.

Fotó: Hungrail

A 2021-es év az Európai Vasút Évévé nyilvánításának célja a vasúti közlekedés előmozdítása az európai zöld megállapodás célkitűzéseivel – többek között a fenntartható és intelligens mobilitással – összhangban. Európai szinten megvalósuló projektek, viták, rendezvények, kiállítások és kezdeményezések révén az Európai Vasút Éve Európa-szerte előmozdítja a vasút mint vonzó és fenntartható közlekedési mód megismerését a polgárok, a vállalkozások és a hatóságok számára, hangsúlyozva annak uniós szintű és innovatív dimenzióját.

Megnyitó beszédében Adina Vălean Közlekedésért felelős európai biztos elmondta, hogy a szeptemberben útjára induló és egész Európát bejáró Connecting Europe Express (Európát összekötő expressz) kiváló példaként szolgál majd a vasút összekovácsoló erejére.

A hazánkon is keresztülhaladó szerelvény két fontos állomást ejt majd útba Magyarországon, az előzetes tervek szerint Budapestet és Sopront.

A közlekedés az Európai Unió üvegházhatásúgáz-kibocsátásának egynegyedéért felelős, és ez az arány egyre nő. Ezért az Európai Bizottság 2019 decemberében felvázolta azt az európai zöld megállapodást, amely a fenntartható és intelligens mobilitásra áttérés felgyorsítására szólít fel. A klímasemlegesség eléréséhez a közlekedésből származó kibocsátások 90 százalékos csökkentésére van szükség 2050-ig. Ennek megvalósulásához különösen fontos, hogy a jelenleg 75 százalékban a közutakon zajló szárazföldi áruszállítás legalább fele a vasúton bonyolódjon 2050-re.

A vasútnak jelentős szerepet kell játszania a közlekedésből származó kibocsátások csökkentésének felgyorsításában, mivel ez az egyik leginkább környezetbarát és energia-hatékony közlekedési mód; ugyanakkora távon sokkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a közúti vagy a légi közlekedés. A növekvő szállítási volumen ellenére 1990 óta szinte folyamatosan csökkent a vasút szén-dioxid-kibocsátása: 2016-ban az összes közlekedési módból származó szén-dioxid-kibocsátásnak csupán 0,5 százalékát tette ki – írják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.