BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új magyar összeköttetés létesült a selyemúton

Egyre több konténervonat érkezik Kínából Magyarországra, a jövő a kombinált árufuvarozásé – mondta a Világgazdaságnak Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. elnöke.

A Kínából Magyarországra érkező konténervonatok száma az év első negyedében csaknem tízszerese volt az egy évvel korábbinak, lényegében berobbant a néhány éve még közel nullán álló piac

– mutatott rá a Világgazdaságnak a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) igazgatóságának elnöke, Kovács Imre.

Magyarázata szerint az említett szállítások elsősorban a selyemút szárazföldi szakaszán bővülnek, mert a globális konténerproblémák miatt jellemzően továbbra is késnek az Európába tartó nagy hajók, már velük összehasonlítható árakat tudnak kínálni a náluk egyébként kétszer gyorsabb vasútvállalatok.

Persze, nincs szó a tengeri és a szárazföldi fuvarozás versenyéről, hiszen míg egy vonat 40-50 konténert továbbít, egy hajó 18-20 ezret.

Arról van szó, hogy a vasút megszerezhet magának néhányat az egyébként is növekvő megbízások többletéből.

Fotó: LAC Holding

A folyamat tart, így – mint Kovács Imre rámutatott – már régen nem az a kérdés, hogy melyik tengeri kikötő a selyemút első számú európai fogadóállomása – az északiak mellett Koper, Trieszt, Rijeka, Pireusz –, hiszen mindegyikre szükség van, ideértve az új fejlesztéseknek helyet adó szárazföldi kikötőt, a záhonyi körzetet is. Záhony is reális alternatívája a Breszt–Malaszewicze határátmenetnek és a tengeri szállításnak.

A selyemút kikötői a közelmúltban a törökországi Köseköyjel bővültek, hamarosan ez lehet az európai áruk „fordítókorongja” Azerbajdzsán, Kazahsztán, Üzbegisztán és Kína irányába.

Fotó: VG

Az RCH-t magában foglaló ausztriai Rail Cargo Group (RCG), amelynek Kovács Imre az igazgatósági tagja, a napokban megállapodott a törökországi Pasific Eurasiával a Kaszpi-tengeren, a Kaukázuson, a Fekete-tengeren és Törökországon keresztül vezető új selyemút logisztikai lehetőségeinek kiaknázásáról. A Pasific Eurasia az ázsiai ipari körzetekből juttatja majd Köseköybe a konténervonatokat, amelyeket autó-, acél-, faipari és más árukkal megrakva majd az RCG továbbít Európába.

Azonban fejlesztést is követel Magyarországon a megnövekedett mennyiségű kínai és más, távol-keleti és oroszországi áruk tranzitja. A nagy igényekre az egyik technikai és gazdasági válasz a kombinált fuvarozás erősítése. Ennek aránya egyes nyugat-európai vasútvállalatoknál már eléri a forgalom 50 százalékát, a tömegáru továbbítása pedig alacsonyabb mennyiségi szinten áll be.

A vasútnak és a közútnak együtt kell működnie a konténerek továbbításában. Ehhez azonban megfelelő kapacitású és minőségű szolgáltatást kínáló terminálokra van szükség, ahol például a daruzható félpótkocsik is felrakhatók a vagonokra. Elengedhetetlenek a gyors tranzitot lehetővé tevő pályák is

– sorolta Kovács Imre. Szerinte az utóbbiak kapcsán elsősorban a fővárost elkerülő V0-s beruházásról van szó, amely tehermentesítené az egyébként is kijjebb telepítendő ferencvárosi átrakót. Ettől még bőven megmaradna a budapesti terminálok kihasználtsága.

A V0-s ereje a végpontjainál lévő záhonyi és soproni átrakókban lesz, hiszen az érkező áru meghatározó része tranzit. Az, hogy a nyomvonala közelében megéri-e valahol terminált létesíteni – esetleg Székesfehérvár térségében –, később dől el. A másik fontos beruházás a pireuszi tengelyen fekvő Budapest–Belgrád (BB) vasútvonal felújítása, az RCH a déli vasúti korridoron is naponta teljesít fuvarokat.

Ha lezárulnak a most zajló hazai infrastruktúra-fejlesztések, nagyon jó helyzetben lesz a hazai vasúti árufuvarozás. Földrajzilag is kedvező helyen vagyunk, Európa közepén

– jelezte az RCH elnöke.

Besegített Záhonyban a fehérorosz probléma

Az RCG már heti két konténervonatot közlekedtet a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK és a kínai Hszian ipari körzete között. A TransFER vonatok Hszianból, Sanszi tartomány fővárosából indulnak és a kínai–kazah határátkelőn, Dosztikon, valamint Záhony-Eperjeske átrakón át érkeznek. Élénkül a forgalom a BILK és a kínai Kanszu ipari körzet között is.

Egy-egy új kínai város bekapcsolásakor nem városnyi, hanem Közép-Európával összehasonlítható méretű piacok bevonásáról van szó – mutatott rá Kovács Imre. Míg tavaly a Magyarországra érkező interkontinentális konténervonatok túlnyomó többsége a lengyelországi Malaszewicze határátkelőn át érkezett, ma e szerelvények több mint fele a záhonyi átrakót választja. A fehéroroszországi politikai feszültség nyomán is megnőtt a záhonyi átrakóba érkező ajánlatok száma. Tavaly az RCH 34 kínai konténervonatot kezelt Záhonyban.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.