A kötöttpályás járműveket gyártó svájci Stadler az év első felében megismételte az egy évvel korábbi első fél évben elért, 3,1 milliárd svájci frankos rendelésállomány-bővítését, amit a csoport elnöke és igazgatósági elnöke, Peter Spuhler erős folytatásként értékelt, főként, mert ezzel a megbízások összessége történelmi magaslatra, 17,9 milliárd frankra emelkedett. Bár a koronavírus-járvány kapcsán jelentkezett nehézségek továbbra is nyomott hagytak az ellátási lánc működésén, a szállításokat érintő jóváhagyásokon és a szolgáltatási üzletágon, a Stadler már 2020 második felétől jól kezelte azokat a hatásokat, amelyek az új járművei átvételének csúszásából adódtak, sőt, a szolgáltató üzletága is új lendületet kapott.
Mindezek eredőjeként összességében 52 százalékkal 1,4 milliárd svájci frankra nőtt a bevétele az előző év azonos időszakának 0,9 milliárdja után – áll az összefoglalójában.
A már egyébként is széles portfólióval rendelkező Stadler megjelent a hajtástechnológia egy új területén is: kaliforniai megbízásra hidrogénüzemű vonatot fejleszt. Mellette dolgozik azon az 55 akkumulátoros vonat gyártásán is, amelynek szállítását 2019-ben vállalta el – az általa először akkor megnyert zöld tender nyertesként –, a járművek észak-németországi sínekre kerülnek, üzemeltetőjük a Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein társaság lesz. Az akkumulátoros vonatok ez év márciusában zárult tesztjein a FLIRT motorvonatok 185 kilométert tudtak megtenni akkumulátoraik egyszeri feltöltésével.
A Stadler első féléves EBIT-je 48,9 millió svájci frank volt az időszak végén, némileg elmaradva az összehasonlító időszak 5 milliójától. Ennek kapcsán azt emeli ki a jelentésében, hogy tevékenységében erősen jelentkezik a szezonális hatás: bevételének jellemzően a harmada keletkezik az első, a többi a második félévben, ám az idén arányaiban több pénzt folyt be az első hat hónapban, míg a fejlesztési és más, főként a fix költségek nem így jelentkeztek.
A csoport nettó profitja így az egy évvel korábbi 15,7 millió svájci frank után most 26,3 millió lett, a növekedés 67 százalékos. (Az eredményre kedvezően hatott az árfolyamok alakulása és az adózás módja is.) Negatív maradt, de -309 millióról -41,1 millióra javult a szabad cash-flow mértéke is.
A Stadler az első félévben kapott megbízást a spanyolországi állami vasutat üzemeltető Renfe társaságtól 59 olyan vonat szállítására, amelyek emeletesek, és több egységből állnak. A svájci SBB szövetségi vasút áprilisban további 60 KISS emeletes motorvonatot rendelt a meglévő keretmegállapodás részeként, ezzel a flottája 153 járművesre bővül. Szintén belföldre gyárt a Stadler fogaskerekűt, de testreszabott megbízást kapott Olaszországból, ahová – a Vezúv környéki vonalakra – küld majd 23 szerelvényt, Németországba pedig 11 TINA villamost.
Viszonylag fiatal, 2016 óta fejlődik a Stadler vasúti jelzőberendezés üzletága. Vonatirányító rendszereinek használatát eddig Svácjban, Lengyelországban és Magyarországon – a FLIRT motorvonatokban – hagyták jóvá. A következő célpiacok például Németország, Olaszország és Szlovénia. A metró számára kifejlesztett jelzőberendezésre az első megrendelést az atlantai AMARTA társaság 127 vonatjához kapta.
Telephely-bővítései sorában a berlinin van a hangsúly, ahol mintegy 70 millió euróból egy logisztikai bázist alakítanak ki. (Magyarországon Szolnokon, Pusztaszabolcson, a budapesti Istvántelken és Szombathelyen van bázisa.)
A Stadler arra számít, hogy az év második felében a bevétele és a nyeresége is erőteljesen tovább nő az első féléves adatokhoz képest. Ehhez persze szükség lesz a koronavírus kapcsán kialakult helyzet további normalizálódására, továbbá az árfolyamok és az árak stabil voltára. Idei beruházásainak nagyságát mintegy 200 millió frankosnak, pénzforgalmát pozitívnak várja.
Hamarosan Stadler gyártmányú vasútvillamos (tramtrain) lehet utazni Hódmezővásárhely és Szeged között. A hazai közlekedésben újnak számító – városi és nagyvasúti síneken is közlekedő jármű – próbaüzeme tart, most engedélyeztetik a a városi szakasza áramellátási rendszerének használatba vételét. Üzemeltetője a MÁV Start Zrt. lesz. A nyolc, és opcionálisan négy vasútvillamos a Stadler spanyolországi gyárában készült, a tervek szerint munkanapokon napközben 30, csúcsidőben 20 percenként fognak közlekedni, de a legforgalmasabb időszakokban 10 percenként is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.