Bár pillanatnyilag naponta legfeljebb két tehervonat érkezik Magyarországra Záhonyon át, hétvégente pedig három a VG információi szerint, hamarosan felpöröghet a forgalom a néhány területen máris csúcsra járatott átrakóban. A mostani szállítmányokat jellemzően Ukrajnából indítják útnak, vagyis a korábbi kínai, kazahsztáni és oroszországi forgalmak egyelőre kiestek.
Annál fontosabbak az ukrajnai vasúti fuvarok: az elmúlt napok hírei szerint Ukrajnából 17 millió tonna gabonát, ezenfelül sok vasércet és más árut kell kijuttatni, de ez az országban folyó háború miatt már nem lehetséges sem Odesszán, sem a Fekete-tengeren keresztül.
Az exportőröknek így marad a vasút, mégpedig a szlovákiai Ágcsernyő és Záhony
– erről Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) elnöke a Trend FM-nek nyilatkozott.
Az RCH máris tízmillió tonna gabona továbbítására kapott ajánlatot, ami a részéről jókora átcsoportosítást követel, és ez csak az első lépés: szükség lesz kapacitásokra az egyébként megtelt koperi, rijekai és konstancai kikötőben is. Az áru mindenesetre már felrakodva várakozik Ukrajnában a széles nyomtávú vasúton. Más áru esetében az RCH új lehetőségként megpróbál a záhonyi forgalomból valamennyit Törökországon keresztül lebonyolítani – erről Kovács Imre egy hónapja egyeztetett –, ezenfelül a fehéroroszországi útvonalat is kínálja ügyfeleinek. Persze, az átcsoportosítás megint csak nehéz lesz.
Lapunk piaci forrásokból úgy tudja, hogy egyelőre a legnagyobb mennyiségben acélipari alapanyag és érc érkezik Záhonyba ukrajnai feladással. Ha az árut nem a háborúval érintett területen adták fel, akkor az érkezése folyamatosnak mondható, sőt, egyes szállíttatók még jócskán növelik is ezeket a forgalmaikat, és áruikból megpróbálnak betárolni Záhonyban.
Az említett gabonaforgalomról, továbbá újabb vegyipari szállítások kezeléséről még csak érdeklődnek a piaci szereplők Záhonyban. Az átrakóban azonban így is folyamatos a munka az ömlesztett áruk átrakása miatt. E feladatok annyira megnőttek, hogy miközben teljesen le vannak kötve a helyi kapacitások, kevesebb erőforrás jut más, közvetlen átrakásokra. Még át is kellett csoportosítani a letárolási kapacitásokat és az erőforrásokat.
Erősen csökkent viszont az igény a tartályos vegyi anyag és gáz átfejtése iránt. Lapunk úgy tudja, hogy az eddigi érdeklődés alapján az átrakó már régen üzemen kívül helyezett berendezéseit is munkába kell állítani, a várt terményszállításhoz szükséges tárolóterület azonban nem áll rendelkezésre.
Záhonyból emellett kifelé is megy tehervonat, de aligha sok, hiszen továbbra is magyar területen vesztegelnek orosz tulajdonú szerelvények.
Az Ukrajnán keresztüli közúti fuvarozás mára a segélyszállítmányok továbbítására és a menekültek mozgásának segítésére szűkült. Az összes oroszországi szállítás átterelődött a lengyel–fehérorosz, illetve az észt–lett–litván útvonalra, továbbá az orosz–fehérorosz határra. Ott viszont drámai helyzet alakult ki
– jelezte a VG-nek Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese. A megnövekedett forgalom és a fehéroroszországi ukrán állampolgárok demonstrációi miatt ugyanis 50 kilométeres kamionsorokról számoltak be a fuvarozók. A torlódás miatt lényegében minden Oroszországból várt és oda irányuló forgalom esetében drámai helyzet alakult ki.
A fentiek kapcsán nem szabad elfelejteni, hogy minden, az optimálisan kialakított korábbi szállítási útvonaltól eltérő irány használata drágítja a fuvarozást, végső soron pedig növeli a továbbított áru árát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.