Egyre kevesebb a hazai fuvaroznivaló: az ipari termelés 2023 első négy hónapjában 4,3 százalékkal, az építőipari 7,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, de nem ígér sok jót a rendelésállományok április végi állapota sem: egy év alatt 9,8, illetve 27,5 százalékkal estek. A vizsgált adatok kis hullámzással a múlt év vége óta romlanak, ráadásul a most áprilisi számok a márciusiaknál jóval rosszabbak – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal közzétételéből. A Világgazdaság arról kérdezte Lajkó Ferenc közúti fuvarozási szakértőt, a Waberer's korábbi vezérigazgatóját, mit léphetnek most azok a piaci szereplők, akik már alig tudják megtölteni a kamionjaikat.
Most, hogy kevesebb a megbízás, mit tegyenek a közúti fuvarozók a fölösleges kapacitásaikkal, hogy minél kisebb legyen a veszteségük?
Ha tudják, csoportosítsák át más piacokra a járműveiket például más termékek szállítására, más relációkba történő fuvarozásra. Ha általános a recesszió, akkor sajnos a kereslet-kínálat egyensúlya tartósan felborul, ami általában árnyomást okoz.
A jelenlegi árcsökkenést tovább súlyosbítja, hogy az inflációs gazdasági környezet miatt a fuvarozási költségek összességében nőnek (még akkor is, ha csökkent az üzemanyag ára).
Ez az ár-költség prés gyorsan okozhat veszteséget, így a kapacitás csökkentése is komolyan felmerül a veszteségek minimalizálása és a túlélés érdekében.
Ilyen helyzetben is folytassák a fejlesztéseiket?
Ebben a recessziós gazdasági helyzetben érdemes inkább kivárni a fejlesztésekkel azoknak a fuvarozóknak, akinek a megbízói kevesebb fuvart tudnak adni. Akiknek maradt elég megbízásuk a járműveik foglalkoztatására, azoknak is érdemes óvatosabban beruházniuk.
Ön szerint meddig maradnak alacsonyabb szinten a megbízások?
Az áprilisi makrogazdasági mutatók, úgymint az ipari termelés, a kiskereskedelmi forgalom vagy a beruházások, egyelőre romló tendenciát mutatnak nemcsak az előző évhez képest, hanem az előző hónaphoz képest is.
Ezek szerint a pozitív trendforduló a második negyedévben elmarad, tehát szállítanivaló sem lesz több. Az elemzők előrejelzései szerint leghamarabb a harmadik negyedév végén vagy inkább a negyedik negyedévben lehet számítani a fogyasztás növekedésére és az ezzel járó szállítási igény megugrására.
Pótolható a kiesés külföldi fuvarokkal?
A nemzetközi fuvarozásban dolgozó vállalkozás esetében ez viszonylag könnyen megoldható, bár azért Nyugat-Európában is recesszió van, csak talán kisebb a volumenkiesés, mint itthon. A belföldi fuvarozóknak azért nehezebb a helyzetük, mivel a gépjárműveik, a gépkocsivezetőik és az irodai személyzetük nem feltétlenül van felkészülve a nemzetközi fuvarok lebonyolítására, így ők reálisan csak a határ menti külföldi szállításokkal tudják pótolni a kieső haza mennyiséget.
Hosszabb távon hogyan lehet felkészülni a piac hullámzására ebben a szakmában?
A piac ilyen gyors és extrém kilengéseire nem igazán lehet konkrétan felkészülni. Két hasznos recept létezik, amellyel a vállalkozások jó eséllyel átvészelhetik az ilyen kritikus időszakokat. Az egyik a diverzifikáció, vagyis a több lábon állás. Ha már fuvarozunk, ne csak egy iparágat szolgáljunk ki, hanem többfélét, mert a különböző termékek iránti kereslet nem egyformán esik vagy nő. Érdemes a fuvarozás mellé kiegészítő üzletágakat is felépíteni, például a szállítmányozást, a raktározást, személyszállítást vagy a vámkezelést. Ezek a tevékenységek jól kiegészíthetik egymást, és eltérő a szezonalitásuk is.
A másik hasznos recept a rugalmasság. Ezt azt jelenti, hogy felkészülünk minden eshetőségre, és végre is hajtjuk azt, ha indokolt. Ha nőnek a költségeink, tudnunk kell áthárítani őket.
Ha nem tudjuk áthárítani, akkor költséget kell csökkentünk, ha már az sem elég, akkor a kapacitást kell visszavágnunk.
Szóval bármilyen szcenárióra készen kell állnunk, ha rugalmasak akarunk lenni. A fentieken túlmenően a fuvarozóknak és a megbízóknak is javaslom a Közúti Fuvarozási Árindex használatát, amellyel ebben a dinamikusan változó gazdasági környezetben is jól követhetők a fuvarozás költségei.
E felkészülésre van módja a kisebb fuvarcégeknek is, vagy azok most buknak?
A kisebb fuvarozócégek nem a felkészülésben és az előrelátásban erősek.
A kkv-k válságálló-képessége bizonyítottan sokkal magasabb, mint a nagyobb versenytársaiké.
Szívósak és leleményesek tudnak lenni kritikus gazdasági helyzetben, mert az ilyen méretű vállalkozásoknak és tulajdonosaiknak jellemzően nincs B tervük. Vagyis ők a saját és a családjuk megélhetéséért küzdenek, így a motivációjuk és a bevállalókészségük is extrém magas. Szóval ők nem felkészülnek, hanem inkább túlélik az ilyen gazdasági időszakokat.
A vasút sem járt túl jólAz év első negyedében a hazai közutakon 43,1 millió tonna árut továbbítottak, 5,7 százalékkal kevesebbet (45,7 millió tonnát), mint 2022 utolsó negyedében, és 11,9 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. Nem járt sokkal jobban a vasút sem: a síneken célba juttatott 11,3 millió tonna 6,3 százalékkal marad el az előző negyedév 13,1 millió, és 7,4 százalékkal a 2022 első negyedévesnél. Az ágazat idei várakozásai kapcsán Kotiers Román, a Rail Cargo Hungaria Zrt. első számú pénzügyi vezetője a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott, hogy az idén továbbra is sok a bizonytalansági tényező a hazai és a nemzetközi vasúti árufuvarozás területén. A kereslet általánosságban alacsony, ami negatívan hat a szállítási volumenekre. Ugyanakkor e volumenekre kedvezően hathatnak a mérséklődő energiaárak. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.