BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyiptomon keresztül léphet be a magyar vasúti járműipar az afrikai piacra

Újabb együttműködés követheti azt a partnerséget, amelynek során a Dunakeszi Járműjavító egyiptomi megbízásra gyárt vonatokat – erről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tárgyalt Egyiptomban.

A magyar közlekedésipar valaha volt legnagyobb megrendelése nyomán széles körű magyar–egyiptomi vasútijármű-gyártási együttműködés indulhat a jövőben az afrikai piaci lehetőségeket kihasználva – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.

A Dunakeszin készülő egyiptomi vonat.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Megnyílhat a magyar gyártók előtt az afrikai piac 

A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető az egyiptomi közlekedési miniszterrel, Kamel al-Vazírral közös sajtótájékoztatóján arról számolt be, hogy a kétoldalú gazdasági együttműködés egyik legmeghatározóbb területe a közlekedési ipar, ugyanis a Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ) nagy erőkkel zajlik az észak-afrikai országba szállítandó vasúti kocsik gyártása. Kiemelte, hogy a hazai közlekedési ipar valaha volt legnagyobb megrendelése eredetileg háromoldalú, orosz–magyar–egyiptomi projekt volt, viszont az időközben bekövetkezett nagy geopolitikai változások nyomán mára kizárólag a Ganz-MaVag felelős a teljesítésért. (A Ganz-MaVag nem azonos a korábbi Ganz-MÁVAG-gal – a szerk.) Elmondta, hogy Magyarországról eddig 255 vasúti kocsit szállítottak, és készül a megrendelt további 314. A kiszállítás folyamatos, határidőre zárul. Ennek alapján úgy látja, hogy széles körű egyiptomi–magyar vasútijármű-gyártási együttműködés indulhat a jövőben. (A DJJ jelenlegi tevékenységéről és további egyiptomi terveiről a vállalat igazgatója a közelmúltban részletesen beszélt a Világgazdaságnak.)

„Ma megkezdtük a tárgyalásokat a további közös egyiptomi–magyar vasúti gördülőállomány-gyártásról” – jelentette be. 

Magyarország kész gyártókapacitást és technológiát exportálni Egyiptomba, az ottani gyártási lehetőségeken keresztül pedig a hazai vasútijármű-ipar beléphet az afrikai piacra.

Megegyeztek az egyiptomi vasúti mérnökök és technikusok magyarországi gyakorlati képzéséről a már most is működő ösztöndíjprogram keretében. Jövőre évi 115-ről 200-ra emelik fel az egyiptomi hallgatóknak adható felsőoktatási ösztöndíjak számát, miután az idén 890 jelentkezés érkezett, ami rekordnak számít.

Nőhet a turistaforgalom

A miniszter ismertette, hogy tavaly százezernél is több magyar turista látogatott Egyiptomba, az idén ez a szám tovább nőhet. Heti tizenkét közvetlen repülőjárat indul a két ország között, és ez a WizzAirnek megadott gízai engedély nyomán hamarosan tizenötre bővül. A tárcavezető Egyiptomot összeurópai szempontból is stratégiai fontosságú partnernek nevezte, amelynek meghatározó a szerepe abban, hogy a védvonalként szolgáló észak-afrikai régió egyik legfőbb bástyájaként féken tartsa a kontinens felé tartó migrációs hullámokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.