A magyar vasúti árufuvarozás pozíciói nem túl jók a közúttal, egyes esetekben a külföldi riválisokkal szemben sem. A Világgazdaság Hódosi Lajost, a hazai vasúti szakmát tömörítő Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatóját néhány aktualitás mellett a Hungrail szerepvállalásáról kérdezte.
Milyennek értékeli a határátlépést a tehervonatok szempontjából?
A határon való átjutás kiemelt versenyképességi kérdés a nemzetgazdasági érdekek szempontjából, hiszen hazánk csak akkor válhat a régió meghatározó szereplőjévé, ha rajtunk keresztül vezetnek a fő áruáramlatok. Ehhez szükséges megfelelő infrastruktúrát biztosítani, és gyorsítani a határátlépési folyamatokat. Jelenleg azonban ez nincs így!
Az utóbbi időben a figyelmünk a Szeged–Röszke határátmenetre összpontosult, mivel ez a határátmenet elsődleges az észak-déli forgalmak szempontjából. Különösen azért, mert jelenleg átmeneti megoldást nyújt a vállalkozó vasúti társaságoknak, ameddig a Budapest–Belgrád vasútvonal nem készül el. Az átépítési idejére tervezett napi 6 vonatpár helyett hosszú hónapok óta csak 2-3 vonatpár tudott leközlekedni,
Mindeközben a fuvarozási igény napi 14-16 vonatpár lenne ebben a relációban. Mindez különösen azért fájó, mert ezen a határátmeneten keresztül bonyolódik az észak-magyarországi ipari körzetekbe, a Budapest környéki konténerterminálokba, valamint Szlovákia és Csehország ipari körzeteibe irányuló forgalmak jelentős része. Ezen a határátmeneten keresztül közlekedő forgalmak jelentik a hamarosan átadásra kerülő Budapest–Belgrád vasútvonalon jövőben futó forgalmak alapját, már ha addig itt tudjuk tartani. Márpedig Magyarország egyre nagyobb mértékben elkerülhető, hiszen a potenciális kerülő útirányokon jelentős infrastruktúra-fejlesztések, egyre kedvezőbb eljutási idők és üzletpolitikai kedvezmények teszik vonzóbbá a környező országok a vasúton való árutovábbítást. Ami pedig nem vasúton kerüli el az országot, jelentős részben átterelődött közútra, ezzel nagy nyomást helyezve a közúti határátkelőkre, közúti infrastruktúrára, valamint növelve a baleseti kockázatot.
Gyorsul azért valamennyire a határátlépés?
Tagvállalatainkkal azt tapasztaljuk, hogy a pályahálózat működtető, és a hatóságok részéről sok esetben javult a hozzáállás a negatív hatások tompítása érdekében, de fundamentális problémákkal küzdünk ezen a területen is. Ezért jelentős előrelépés nem mutatható fel a határátmenetek tekintetében! Rövid távon pontos, és a rendszerre legnagyobb hatást gyakorló „soft” intézkedések végrehajtásával enyhülhetnek az alapvetően az infrastruktúra kapacitáshiányaiból fakadó versenyképességi hátrányok. Az alágazat versenyképességét a határátmenet esetében nagymértékben befolyásolja az átjutási idő és főleg annak kiszámíthatósága. Ezért a határátlépésben érintett szervek (ORFK, NAV, Katasztrófavédelem, Vasúti Hatóság, vasúttársaságok) együttműködését, közös feladatellátását új alapokra kell helyezni és ehhez szükséges eszközöket és forrásokat biztosítani. A határellenőrzési technológiák felülvizsgálata, a digitalizációs megoldásokban rejlő lehetőségek kihasználásának bevezetése és felgyorsítása, a vállalkozó vasúti társaságok feladatainak minimalizálása jelentős időmegtakarítást és a kiszámíthatóság javulását eredményezheti.
Szerencsére hazánkon több fontos árufuvarozási korridor megy keresztül,
ezért megvannak azok a fórumok, ahol a nemzetközi együttműködések fokozásán, nemzetközi vágányzári koordináció hatékonyságának javításával tovább fejleszthetők a határátlépés feltételei. Korszerűsíteni kell az államközi megállapodásokat, amelyből most például az ukrán–magyar folyamatban van. Szeretném azonban jelezni, hogy nincs szükség minden határállomáson jelentős infrastruktúra-fejlesztésre. Pontosan lehet tudni, hol és milyen fejlesztésekkel lehet jelentősen és hatékonyan növelni a határátmenetek áteresztőképességét, ott viszont ezeket meg kell tenni rövid időn belül.
Hogyan érinti a fenti problémát a magyar ipari termelés változása?
Az újraiparosítási törekvések esetében nem lehet mindent közúton elszállítani majd, szükség van a vasút helyzetbe hozására. Erre egy jó példa, hogy
a hazánkba betelepülő akkumulátorgyárak óriási nyersanyag-beszállítási igénnyel fognak élni, aminek jelentős része veszélyes árunak minősülő termék lesz,
amit alapvetően vasúton kell majd beszállítani, de nincs ez másként a késztermék-kiszállításnál sem. Amennyiben ezek az árumennyiségek a határra megérkeznek és nincs felkészülve fogadásukra a határinfrastruktúra, valamint az ellenőrzés sincs a megváltozott működési környezethez igazítva, az óriási károkat fog okozni a nemzetgazdaság számára. A fent vázolt „soft” megoldások megvalósítására 2-3 éve van az ágazatnak. Az infrastruktúra-fejlesztéseket úgy kell megvalósítani, hogy azok a lehető legkisebb zavartatást okozzák az árutovábbításban, kerülő útirányok és megfelelő költségkompenzáció biztosításával. Remélem ezeknek az intézkedéseknek a megvitatására lehetőség lesz az ágazati koordinációs munkabizottság keretein belül.
Kinek a feladata felkarolni a szállítási módok összehangolását, a sokat emlegetett intermodalitást?
Az árufuvarozásnak a nemzetgazdaság logisztikai igényét kell alapvetően kielégíteni. Emiatt fontos, hogy a logisztikát, ezen belül a vasúti fuvarozást és annak versenyképességét a gazdaság fejlesztésért felelős tárcának és a közlekedésért felelős tárcának együtt kell felkarolnia és támogatnia. Nagyon fontos, hogy ne szállítási módonként gondolkodjanak, hanem egy közlekedéspolitikai paradigmaváltás végrehajtása mellett egy rendszerként kell gondolni a különböző szállítási módokról és egymás szinergiáit kihasználva a nemzetgazdasági érdekek szem előtt tartásával.
Mit tesz a Hungrail ennek érdekében?
A Hungrail a vasúti egyeskocsi támogatás kidolgozásának és bevezetésének előmozdítása után, 2023-ban kezdett aktívan foglalkozni az intermodális fuvarozás fejlesztésével a NIT Hungaryvel. A múlt év végén öt meghatározó szakmai érdekvédelmi szervezettel életre hívtuk az Intermodális Kerekasztalt, amely egy olyan, példa nélküli platform, amelyen a közúti-vasúti-szállítmányozási-logisztikai ágazatot képviselő szervezetek szorosan együttműködnek a szegmens fejlődése érdekében. Nagy potenciált látok ebben. Ezen kívül 2024-től két éven keresztül a Hungrail látja el a Logisztikai Egyeztető Fórum soros elnökségét, ami szintén lehetőséget kínál arra, hogy tegyünk az intermodális fuvarozás fejlesztése érdekében. Emellett tagvállalatainkkal és folyamatosan dolgozunk a vasúti terület fejlesztésén.
Milyen eredményt sikerült már az intermodális szállítás terén?
Fontos tisztázni, hogy az intermodális és a kombinált fuvarozás terén is komoly kihívással szembesülünk, hiszen a jelentősen támogatott közúti áruszállítással szemben szeretnénk versenyképessé tenni ezt a szegmenst, amelyen belül elsődlegesen a vasúti szakaszt kell helyzetbe hozni. Fontos előre lépésként értékelhető az Energiahatékonyság Kötelezettségi Rendszer (EKR) megújítása, amelyen keresztül olcsóbbá tehető az intermodális fuvarozás, a költségkockázatok csökkenthetőek. Ennek a rendszernek a megújításában is részt vett egyesületünk.
A szállítási módok versenytársai egymásnak. Miért adnának át egymásnak fuvarokat? Ez a helyzet nem nehezíti az intermodalitás előnyben részesítését?
Dehogyisnem! De meg kell értenie a döntéshozóknak, hogy nem tud majd minden leközlekedni közúton, egyrészről, mert el sem bírják hazánk közútjai, másrészt, mert a közúti ágazat eszköz- és sofőrhiányban szenved. Ráadásul egyre nagyobb mértékben épül be az úthasználati díjba és egyéb költségekbe az úgynevezett Szennyező fizet elv, ami jelentősen tovább fogja drágítani a közúti fuvarozást. Véleményünk szerint az externális költségek beépítését nem célszerű egyedi kormányzati intézkedésekkel kioltani.
Ehelyett például a plusz útdíjbevételt generáló tételt – amely az idén elérheti a 150 milliárd forintot – a kormánynak az intermodális fuvarozás fejlesztésére kellene fordítania.
Így megteremtődhetnek a szegmens versenyképesebbé tétele érdekében szükséges infrastruktúra- és eszközfeltételek, valamint forrás keletkezhet a forgalom támogatásra. A megbízók ugyanis egyre jobban igénylik a zöldmegoldásokat, ezen belül a környezetkímélő szállításokat is. Azonban egyelőre jóval magasabb az intermodális fuvarozás igénybe vételének a költsége, mint a tisztán közúti szállítás. Az ágazat zöldítése még várat magára.
Mit lehet tenni addig is?
Amíg a pályahálózat és kapcsolódó infrastruktúra nem alkalmas versenyképes szolgáltatásra, addig be kell vezetni azonnal azokat az üzletpolitikai kedvezményeket és adminisztratív ösztönzőket, amelyekkel a vasút versenyképes díjszinten tud szolgáltatni, a jelenlegi infrastrukturális körülmények között. Ez a fajta stratégiai gondolkodás már érvényesül a vasúti személyszállításban, bízunk benne, hogy az áruszállításban is mihamarabb megvalósul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.