BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Szolnokon készül a csodavonat kocsiszekrénye

Lehet hidrogén- és-vagy akkumulátorhajtású is annak a vonatnak a prototípusa, amelynek a kocsiszekrénye a Stadler szolnoki gyárában készül. Az ilyen vonatokat nem villamosított vonalakra érdemes vásárolni. Az RS1 Regio-Shuttle új típusát, az RS Zerót a napokban mutatták be Berlinben.

A svájci Stadler múlt héten bemutatta az új RS Zero prototípusát, amely az RS1 Regio-Shuttle innovatív utódja. Ez 28 éve a német regionális vasúti közlekedés egyik legnépszerűbb járműve, jelenleg mintegy 500 RS1 vonat üzemel Németországban és Csehországban.

vonat
Részben magyar termék a Stadler új vonata / Fotó: Stadler

A Stadler erre a bevált technológiára alapozva, közleménye szerint a legmodernebb, környezetkímélő hajtásrendszereket építi be az új járműbe. Az RS Zero rendelhető hidrogén- és-vagy akkumulátoros hajtással is, ezzel világújdonság lesz. Az Európai Unió vasúti hálózatának mintegy 40 százaléka nem villamosított, és a pályák állapota ezeken a vonalakon nem engedi meg nehéz vasúti járművek közlekedtetését. Ezekre a vonalakra ad környezetbarát megoldást az RS Zero.

A bevált formák megmaradnak

Az RS Zero megtartja az RS1 jellegzetes trapéz alakú ablakformáját, és modern LED-szárnnyal illeszkedik a futurisztikus formatervbe. „Az RS1 Regio-Shuttle fontos része a Stadler történetének. Az utolsó járművet 11 éve adtuk át. Most (…) az RS Zeróval tovább bővíthetjük technológiai vezető szerepünket az alternatív hajtástechnológiák területén” – mondta Peter Spuhler, a Stadler csoport igazgatótanácsának elnöke.

Sok kilométernyi magyar pálya várja a zöldvonatot  

Magyarországon a vasútvonalak 55 százaléka nem villamosított, vagyis mintegy 4400 kilométernyi vonalra kell környezetkímélő megoldást találni. A közlekedési átállás célja az is, hogy jóval több forgalmat tereljen át a vasútra, ennek érdekében Magyarországon is újra kell aktiválni a régi és nem villamosított vonalakat. Ezeken az RS Zero szén-dioxid-kibocsátástól mentes üzemeltetést kínál. Mindegy, hogy ezek a vonalak

  • villamosítottak,
  • vagy hidrogéntöltő állomásokat,
  • vagy töltőszigeteket igényelnek.

Minden jármű a vasúthálózat mindenkori adottságaihoz igazítható. Könnyű kialakításának és 18 tonna alatti tengelyterhelésének köszönhetően gazdaságosan üzemeltethető még a kis forgalmú, másodlagos vonalakon is. Az akkumulátoros FLIRT Akku után a berlini telephelyen szereli össze a Stadler ezt az alternatív hajtástechnológiájú járművet is.

Több változatban is kínálja a gyártó

Az RS Zero egy- és kétrészes kivitelben is elérhető, és 70-től akár 150 utasig kínál ülőhelyet. Padlószintje alacsony, a vonat tágas, lépcső- és akadálymentes. A prototípus egy egykocsis, hidrogénhajtású jármű, amelynek kocsiszekrénye magyar szakemberek munkájával a Stadler szolnoki üzemében készült. 

A szolnoki már a legnagyobb kocsiszekrényüzem a csoporton belül.

A Stadler számos módosítási opciót mutat be a kerékpárok, babakocsik és nagy méretű csomagok szállítására, multifunkcionális térrel, társalgó- és komfortzónákkal, normál és privátülésekkel, kerekesszékeseknek kialakított térrel, WC-vel és vonatirodával.

A prototípus belső berendezésénél különös hangsúlyt fektettek a fenntartható anyagok használatára. A padlóburkolat például mintegy 98 százalékban megújuló nyersanyagokból készült, és mentes a szintetikus gumitól valamint a lágyítószerektől. Az oldalfalak burkolata újrahasznosított anyagokból, többek között PET-palackokból készült, a beépített légkondicionáló rendszer pedig rendkívül klímabarát hűtőközeggel működik.

MFB ESG
 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.