Figyelemre méltó év volt a nemzetközi műtárgypiacon a tavalyi. A 2019-es év rekordja Claude Monet Szénaboglyák című festményéhez kötődik, amelyet májusban árvereztek a Sotheby’snél. Az 1890-ben született kép a maga 110,7 millió dolláros leütési árával egyben a művész életműrekordja is. Sőt, ez a legmagasabb összeg, amelyet valaha impresszionista műért fizettek.
Mindez azért is fontos, illetve örvendetes esemény a nagy aukciósházak számára, mert azt jelzi, hogy
a kortárs művészet előtérbe kerülése ellenére a piac továbbra is értékeli a magas színvonalú impresszionista munkákat.
A csúcsot döntő Szénaboglyákat a beadója 1986-ban vásárolta meg 2,5 millió dollárért a Christie’s egyik aukcióján. Monet előző aukciós rekordja a Rockefeller-gyűjtemény 2018 májusi árverésén állt be New Yorkban, amikor a Virágzó vízililiomok (Nymphéas en fleur) 84,6 millió dollárért kelt el ugyancsak a Christie’s szervezésében.
Az előző év összegzéséhez azonban az a megállapítás is hozzátartozik, hogy
a kortárs aukciók piacán – főképp a közelmúlt eredményeihez képest – 2019-ben hiányoztak a nagy, „nehézsúlyú” tételek.
A nemzetközi művészeti szaklapok kommentárjaikban leginkább az új felfedezettől, Jean-Michel Basquiat-tól hiányoltak egy főművet, akinek 2017-ben az egyik festménye (ezt 1982-ben alkotta) 110,5 millió dollárért talált gazdára. A foghíjas kínálat a Christie’s és a Sotheby’s kortárs művészeti árverésein is nyomot hagyott: a két óriásház együttesen 595,8 millió dolláros forgalmat könyvelhetett el tavaly, ez 11 százalékkal maradt el a 2018-as hasonló adattól.
A csökkenés ellenére ez a szám még továbbra is rendkívül élénk piaci mozgásokat tükröz.
A kortárs eladás éves bázison 671,7 millió dollárról esett vissza, az impresszionista-modern szegmens összeladása pedig 32 százalékos negatív trendet mutatott a Christie’s és a Sotheby’s forgalmában a 2018. novemberi statisztikához képest.
Ezek a végeredmények a szakértők szerint összhangban állnak a kínált művek minőségével, ám egyúttal azt is bizonyítják, hogy a vevők – amennyiben lehetőség nyílik rá – továbbra is hajlandók kifejezetten sokat fizetni a főművekért.
Érdemes arra a párhuzamra is felfigyelni, hogy éppen a remekművek természetesnek mondható hiánya vezet a művészeti piac paradigmaváltása felé: a kortárs dimenzió nagyságrendje, jövedelmezősége már felülmúlja az impresszionista és a modern művészetet ebből a szempontból. Ezzel egyidejűleg egyre magasabb összegekért kelnek el a különleges ékszerek. Erre jó példa, hogy egy rózsaszín gyémánttal is ékített gyűrűért 2019 novemberében 19,9 millió dollárt adtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.