Bár a legtöbb légitársaság számára az üzemanyagkiadások tekinthetők az egyik legnagyobb működési tételnek, az emelkedő olajárak nem veszélyeztetik, hogy a következő 1-2 évben sikerüljön helyreállítani a nyereségességét szektorban – írja mai elemzésében a Moody’s.
A kereslet és a kínálat alakulása – beleértve az utasok visszatérését, amelyet az egyre magasabb arányú átoltottságok és az utazási korlátozások enyhülése támogat – nagyobb hatással lesznek a légitársaságok nyereségére, mint a repülőgép-üzemanyag ára, bármennyire is nőttek az elmúlt időszakban a határidős jegyzésárak a Brent olaj árában.
A hitelminősítő szakértői emlékeztetnek rá, hogy a múltbéli tapasztalatok szerint a jelentős üzemi nyereség és a magasabb olajárak nem zárják ki egymást. A Brent árára vonatkozó jelenlegi feltételezésük hordónként 50 és 70 dollár közötti tartományt vesz figyelembe, ennél a jelenlegi ár ugyan magasabb, de a Brent átlagos ára az idei év első kilenc hónapjában 67 dollár volt. Ez az átlagár volt jellemző 2018-ban és 2019-ben is, amikor a vezető légitársaságok profitja viszonylag stabil volt.
A Moody’s összesítése szerint az amerikai légitársaságok üzemanyag-költségei a bevételeik 23 százaléka alatt tarthatók, ha a Brent hordónkénti ára 70 dollár alatt van. De az ennél magasabb olajárakra is rugalmasan tudnak reagálni az amerikai társaságok, jellemzően a jegyárak emelésével. Más a helyzet a globális piacon, s főleg a szektor új szereplőit illetően: náluk a kerozin beszerzési költségei a teljes bevétel 50 százalékát vagy még többet is elvihetik. Az üzemanyagköltségek az iparágban a bérköltség mellett a legnagyobb részét teszi ki a kiadásoknak.
Hosszabb távon a károsanyag kibocsátás csökkentésére irányuló erőfeszítések növelni fogják a légitársaságok üzemanyagköltségeit a bevétel százalékában kifejezve. A légitársaságoknak szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célokat kell majd teljesíteniük szén-dioxid-kompenzációs termékek vásárlásával, ami – minden más tényező változatlansága mellett – növelni fogja a működési költségeket. A légitársaságok ezeket a költségeket vélhetően az ügyfelekre próbálják meg áthárítani, vagy magasabb viteldíjakon vagy a szén-dioxid-kompenzáción keresztül
– írja az elemzés.
A Moody’s szerint azonban egyáltalán nem garantálható, hogy az esetleges jegyáremelések ne vezessenek a légiközlekedés-kereslet visszaeséséhez. Ha a légitársaságok ilyen folyamatokat látnak, valószínűleg a kapacitásaik csökkentésével reagálnak majd. Összességében a Moody’s arra számít, hogy az ágazat kilábalása a pandémia utáni időszak megpróbáltatásaiból 12-24 hónapot vesz igénybe.
Alternatív kerozin reformálhatja meg a légi közlekedéstA hagyományos üzemanyagok korszaka a végéhez közeledik, de a repülésről nem kell lemondanunk. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.