A japán pénzügyminisztérium szerdán ismertetett végleges adatai szerint a szeptember végével záródott három hónapban szezonális kiigazítással számolva 0,9 százalékkal csökkent a hazai össztermék (GDP) reálértéken az előző három hónaphoz képest.
Ez rosszabb a minisztérium első becslésében szerepelt 0,8 százalékos csökkenésnél és az előző három hónapban mért 0,5 százalékos növekedésnél.
A japán GDP több mint a feléért felelős lakossági fogyasztás a becsült 1,1 százaléknál is nagyobb mértékben, 1,3 százalékkal esett vissza, míg az előző negyedévben még 0,9 százalékkal nőtt. Ugyancsak negyedéves összevetésben a tőkeberuházások 2,3 százalékkal csökkentek, kevésbé a becsült 3,9 százalék eséshez képest. A második negyedévben a tőkeberuházások 2,2 százalékkal emelkedtek. Az export visszaesését a korábban becsült 2,1 százalékról 0,9 százalékra, az importét pedig 2,7 százalékról 1 százalékra korrigálta a pénzügyminisztérium.
A világ harmadik legnagyobb gazdaságának teljesítményét erőteljesen befolyásolta a harmadik negyedév nagyobbik részében a koronavírus-járvány újabb hulláma,
ami miatt Tokióban, Oszakában és egyes prefektúrákban rendkívüli állapotot hirdetett a kormány, a lakosságot felszólították, hogy csak szükség esetén hagyja el lakóhelyét, ami kihatott a lakossági fogyasztásra.
A negyedik negyedév végére azonban már javulnak a kilátások. A japán feldolgozóipari Reuters Tankan hangulatindex decemberben 22 pontra ugrott az előző havi 13-ról, és augusztus óta először emelkedett, mivel a kínálati korlátok enyhültek, ami némi reményt adott a döntéshozóknak, hogy a gazdaság mérsékelt fellendülés felé halad. A Reuters Tankan felmérése, amely a Bank of Japan december 13-án esedékes, nagy figyelemmel kísért Tankan negyedéves felmérését követi, növeli annak esélyét, hogy az üzleti feltételek tovább javulnak. Eközben a szolgáltatási szektor hangulatindexe decemberben 6 pontra emelkedett, ami a legmagasabb érték 2020 februárja, a járvány első hónapja óta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.