Először fordult elő olyan tavaly decemberben, hogy több tisztán elektromos autót adtak el, mint dízelt – írja a Financial Times. Az adatokat a lap kérésére a független autóipari szakember, Matthias Schmidt gyűjtötte össze, 18 európai piac vizsgálatával.
Az elemző szerint az értékesítések több mint ötödét adták a tisztán elektromos járművek, míg a dízelek még úgy is csak 19 százalékot tettek ki, ha a dízelhibrideket is figyelembe vesszük. Az autóipari fordulat hátterében az elektromos autókat érintő nagyvonalú állami támogatások és a 2020-ban szigorított európai kibocsátási szabályok állhatnak.
A múlt év végén ez a folyamat tovább gyorsult, köszönhetően annak, hogy a Tesla a vetélytársainál jobban tudta kezelni a csiphiánnyal kapcsolatos problémákat, és az európai gyártók is igyekeztek minél több elektromos járművet forgalomba helyezni, hogy csökkentsék flottaszintű kibocsátásukat, és elkerüljék az annak túlzott mértéke miatti EU-s bírságokat, miután az év nagy részében az alkatrészhiány hatására a legdrágább, legszennyezőbb SUV-k gyártására fókuszáltak.
Így a tavalyi utolsó hónapban a vizsgált országokban 176 ezer elektromos gépkocsit adtak el a gyártók, míg a dízelekből csak kevesebb mint 160 ezret. Az utóbbi típus a Volkswagen-csoport 2015 szeptemberében kirobbant botránya óta folyamatosan veszít piaci részesedéséből. Azóta a VW igyekszik fordítani is a szerencséjén, ami egyelőre sikeresnek is látszik, hiszen mára Nyugat-Európa vezető elektromosautó-gyártójává vált. A cég által a térségben 2021-ben eladott 3,5 millió járműből már 310 ezer elektromos volt.
A dízelek visszaszorulását sürgeti a régebbi típusok kitiltása néhány városból, amit tovább gyorsíthat a német kormány azon terve, hogy megszünteti a benzinnél jelenleg literenként 14 centtel olcsóbb dízel állami támogatását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.