Kevés új autót adnak el Horvátországban, ezért az utakon cirkáló járművek átlagéletkora folyamatosan nő. Ez a jelenség a környezetre nézve is káros, hiszen a lakosság többsége koros dízelt vezet – derül ki a Horvát Autócentrum legújabb statisztikájából. Horvátországban 2021-ben 2,27 millió gépjármű szerepelt a hivatalos nyilvántartásban, ezek átlag életkora 14,34 év, szemben a 2020-at jellemző 14,18 éves adattal.

Fotó: ANGELO CAVALLI / AFP

Jól jellemzi a gépkocsipark állapotát, hogy

a forgalomban lévő autók közel 20 százaléka ráadásul nem ment át elsőre az évente esedékes műszaki vizsgán, ami külön aggodalomra ad okot.

A horvátok többsége továbbra is gázolajpárti, az autók közel 62 százaléka használja ezt az üzemanyagot. A dízelt követi a benzin, harmadik pedig az LPG.

Az elektromos és hibrid autók száma az országban még mindig elenyésző, arányuk nem éri el a fél százalékot sem.

Ami az autómárkákat illeti, ahogy Európában, úgy a horvátoknál is töretlen a Volkswagen népszerűsége, igaz szorosan a nyomában van a megfizethetőbb árú kocsik közül a Renault és a Škoda. A Glas Slavonija lap kiszámolta, hogy az átlag horvát autós egy több mint 200 ezer kilométer futott, dízel Volkswagen Golf 5 volánja mögött ül.

A járműipar korosodása a gazdasági nehézségeken túl annak is köszönhető, hogy az elmúlt években a koronavírus okozta válság miatt sokan inkább nem vásároltak új járművet, mostanra pedig a félvezetők hiánya miatt egyszerűen nem tudnak új járműhöz jutni azok sem, akik ezt megengedhetnék maguknak. Valamivel jobb a helyzet a teherautók és a buszok terén, előbbiek átlagosan 10,2, utóbbiak 11,4 évesek. Ezen járművek alacsonyabb életkora abból adódhat, hogy számos nyugat-európai országokba már csak újabb, környezetkímélőbb járművekkel lehet belépni.

A statisztika kitér az ország szántóföldjein dolgozó munkagépekre is. A traktorok átlagéletkora 31,82 év, ezért az említett lap megjegyzi, hogy ez a kor több, mint ahány éves maga az ország, és hozzáteszi, hogy ezen szám a valóságban még magasabb lehet, ugyanis a horvát törvények értelmében a négykerekű motorkerékpárokat, vagyis quadokat is traktorként állítják forgalomba, javítva ezzel a korstatisztikán.