BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Júliustól újabb szigorítás vár az autókra az uniós piacon

Az Európai Bizottság célja, hogy 2030-ra felére csökkentse a súlyos sérülésekkel járó balesetek számát.

Az Európai Unióban július 6. után már csak rendeletben meghatározott, új biztonsági berendezésekkel ellátott autó vezethető be a piacra – hívta fel a figyelmet a LeasePlan flottakezelő. Az új elvárásokat két lépcsőben vezetik be, július 6-a után az új típusokra vonatkozik az elvárás, tehát a korábban bevezetett modellek tovább árusíthatók, 2024. július 7-től viszont már minden új személyautónak és kishaszongépjárműnek rendelkeznie kell az előírt felszerelésekkel. 

Az új biztonsági berendezések között említik a vészfékezést jelző lámpát, a fáradtságfigyelő kamerarendszert, a sávtartó berendezést, a tolatássegítő rendszert és az aktív sebességtartó automatikát, 

amely az adott útszakaszra érvényes sebességkorlátozás betartását teszi egyszerűbbé. Előzetes statisztikák szerint 2021-ben 19 800 halálos kimenetelű baleset történt az unió országainak közútjain, ami 5 százalékos emelkedés az előző évhez képest, de 13 százalékkal elmarad a járvány előtti, 2019-es adatoktól. Az Európai Bizottság célja, hogy a 2020-as helyzethez képest 2030-ra felére csökkentse a súlyos sérülésekkel járó balesetek számát. A járművek alapfelszereltségének kötelező bővítése így nemcsak az autóban ülők, hanem az egyéb úthasználók védelmét is szolgálja.

Fotó: ERIK NYLANDER / AFP

A 2014 novembere óta forgalomba helyezett új személyautóknál az EU kötelezően előírja az abroncsnyomás-felügyeleti rendszer meglétét, kishaszongépjárművekben idén júliustól kötelező a bevezetése. A rendeletben meghatározott további biztonsági előírások között szerepelnek a töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági övek, a nagyobb frontális védelmi zóna a veszélyeztetett úthasználók – gyalogosok, kerékpárosok, motorosok – sérüléseinek mérséklésére, valamint a megerősített oldalirányú ütközésvédelem.

Felmerült az indításgátló alkoholszonda kötelezővé tétele is, hogy csökkentsék az ittasan okozott balesetek számát. 

A rendszer addig nem indítaná el a járművet, míg a vezető nem produkál negatív alkoholtesztet. Az új autóknak egyelőre nem kell ezzel az eszközzel rendelkezniük, azonban a gyártóknak elő kell készíteniük az új típusokat egy ilyen berendezés fogadására.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.