BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árcsökkentésre kényszerítik a Heathrow üzemeltetőjét

Beruházások maradhatnak el a londoni repülőtéren a forráselvonás miatt.

Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) csökkentené a következő öt évben a London-Heathrow-i repülőtér üzemeltetője által a légitársaságoktól beszedhető díjakat. A Heathrow Airport Holdings tiltakozik a javaslat ellen, szerinte a megszabott díjak nem fedezik a szükséges beruházásokat, és a kiszolgálás minősége, az utasélmény is csorbát szenvedhet. A brit repülőterek már most is nehezen birkóznak meg az újjáéledő forgalommal, ahogy a járványügyi korlátozások enyhülnek és nem áll rendelkezésre elegendő személyzet, így egyre több a járatkésés és -törlés, valamint a poggyászok is el-elakadnak. Ráadásul az alkalmazottak sztrájkot hirdettek, magasabb fizetést és jobb munkakörülményeket követelve.

Lots of unpicked baggage are left at an arrival lobby of Heathrow Airport (LHR) in London, United Kingdom on June 25, 2022. At Heathrow Airport, the management system broke down and a large amount of luggage has been left unattended. There were a series of flight delays and cancellations. One of the reasons is that many employees were dismissed due to the new coronavirus COVID-19. ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Takuya Matsumoto / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
Fotó: Takuya Matsumoto / The Yomiuri Shimbun via AFP

A szakhatóság keddi végsőnek mondott díjazási javaslatában ismertette, hogy a jelenlegi 30,19 fontról 26,31 fontig csökkentenék 2026-ra az utasonként elkérhető átlagos repülőtéri díj maximumát, amit a légitársaságok fizetnek spanyol Ferrovial-csoporthoz tartozó a Heathrow-nak.

A CAA hangsúlyozta, hogy az árképzés során figyelembe vették a Heathrow utasszámának várható fellendülését, ahogyan a szektor egyre inkább kilábal a koronavírus járványból, valamint a 2021-ben bevezetett magasabb díjplafont is. Richard Moriarty, a CAA vezérigazgatója közleményében kiemelte, hogy javaslatukkal olyan szinten rögzítenék a reptérhasználati díjakat, ami a légitársaságok számára is megfizethető, ugyanakkor elegendő forrást nyújt a Heathrow üzemeltetéséhez és a szükséges fejlesztésekhez, beruházásokhoz.

Passengers queue to check-in for their flights at Heathrow Airport's Terminal 5 in west London, on September 13, 2019. - British Airways has cancelled all its scheduled UK flights for September 27, when company pilots will again strike in a long-running row over pay. (Photo by Tolga Akmen / AFP)
Fotó: Tolga Akmen / AFP

Ezt azonban másképpen látja a Heathrow vezérigazgatója, John Holland-Kaye szerint az előírt díjak a szolgáltatási színvonal romlásához vezethetnek, mert alábecsülik mind a költségeket, mind a kiadásokat, nem is szólva a profitorientált társaságtól elvált befektetői ösztönzőkről. 

Eredeti tervei szerint a repülőtér a korábbi 19,60 fontos szintről összesen 95 százalékkal emelte volna fokozatosan a légitársaságok díját a következő időszakban, mivel a Covid–19 járvány óta megcsappantak a transzkontinentális utazások, amelyek eddig a fő bevételi forrását jelentették, valamint az egyre gyorsuló infláció miatt – amely májusban már elérte a 9,1 százalékot –, tovább nőnek a költségei is. Ezzel szemben a hatóság 24,50 és 34,50 font közötti sávot jelölne ki, végleges döntés azonban majd ősszel születik, miután mérlegelték a javaslatukra érkező visszajelzéseket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.