Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) csökkentené a következő öt évben a London-Heathrow-i repülőtér üzemeltetője által a légitársaságoktól beszedhető díjakat. A Heathrow Airport Holdings tiltakozik a javaslat ellen, szerinte a megszabott díjak nem fedezik a szükséges beruházásokat, és a kiszolgálás minősége, az utasélmény is csorbát szenvedhet. A brit repülőterek már most is nehezen birkóznak meg az újjáéledő forgalommal, ahogy a járványügyi korlátozások enyhülnek és nem áll rendelkezésre elegendő személyzet, így egyre több a járatkésés és -törlés, valamint a poggyászok is el-elakadnak. Ráadásul az alkalmazottak sztrájkot hirdettek, magasabb fizetést és jobb munkakörülményeket követelve.
A szakhatóság keddi végsőnek mondott díjazási javaslatában ismertette, hogy a jelenlegi 30,19 fontról 26,31 fontig csökkentenék 2026-ra az utasonként elkérhető átlagos repülőtéri díj maximumát, amit a légitársaságok fizetnek spanyol Ferrovial-csoporthoz tartozó a Heathrow-nak.
A CAA hangsúlyozta, hogy az árképzés során figyelembe vették a Heathrow utasszámának várható fellendülését, ahogyan a szektor egyre inkább kilábal a koronavírus járványból, valamint a 2021-ben bevezetett magasabb díjplafont is. Richard Moriarty, a CAA vezérigazgatója közleményében kiemelte, hogy javaslatukkal olyan szinten rögzítenék a reptérhasználati díjakat, ami a légitársaságok számára is megfizethető, ugyanakkor elegendő forrást nyújt a Heathrow üzemeltetéséhez és a szükséges fejlesztésekhez, beruházásokhoz.
Ezt azonban másképpen látja a Heathrow vezérigazgatója, John Holland-Kaye szerint az előírt díjak a szolgáltatási színvonal romlásához vezethetnek, mert alábecsülik mind a költségeket, mind a kiadásokat, nem is szólva a profitorientált társaságtól elvált befektetői ösztönzőkről.
Eredeti tervei szerint a repülőtér a korábbi 19,60 fontos szintről összesen 95 százalékkal emelte volna fokozatosan a légitársaságok díját a következő időszakban, mivel a Covid–19 járvány óta megcsappantak a transzkontinentális utazások, amelyek eddig a fő bevételi forrását jelentették, valamint az egyre gyorsuló infláció miatt – amely májusban már elérte a 9,1 százalékot –, tovább nőnek a költségei is. Ezzel szemben a hatóság 24,50 és 34,50 font közötti sávot jelölne ki, végleges döntés azonban majd ősszel születik, miután mérlegelték a javaslatukra érkező visszajelzéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.