Határidőre elkészült Horvátország legnagyobb közúti átkelője, a Pelješac-híd, mely összeköti Horvátország déli, Dubrovnik környéki részét az ország többi részével. A stratégiai fontosságú építményt viszont az elsődleges tervekkel ellentétben nem adták át hétfőn, a horvát államiság napján, mivel még nem készültek el az oda vezető bekötőutak. A Pelješac-híd megépítésre azért volt szükség, mert Horvátország területe nem képez egységet, hiszen ahhoz, hogy eljussunk az adriai ország déli részére, át kell haladnunk egy 7 kilométeres földnyelven mely Bosznia-Hercegovinához tartozik.
Mivel nem EU-tagországról van szó, ezért a határellenőrzés nagyban megnehezíti a Horvátország déli és északi része közötti személy- és áruforgalmat, és nem utolsósorban nyaranta óriási dugókat eredményez a határon. A területi kettéosztottság gyökere a török időkig vezethető vissza, amikor is politikai okokból Neum az Oszmán Birodalomhoz tartozó Boszniához került, de a városka közigazgatási hovatartozása később sem változott.
A helyzet csak akkor vált problémássá, amikor a délszláv államok függetlenné váltak, és új határaik a közigazgatási egységeket vették alapul. A probléma megoldására a horvátok egy híd építése mellett döntöttek, mely a dalmát szigetvilág adottságait kihasználva a Pelješac-félszigetnél megkerüli a bosnyák partszakaszt. Az átkelő építésére viszont sokáig nem volt pénz, ezért a munkálatok csak 2018-ban kezdődhettek el, miután megállapodás született arról, hogy a 2,1 milliárd kunába (105 milliárd forint) kerülő híd megépítését 85 százalékban az Európai Bizottság finanszírozza, a maradékot pedig az állami költségvetés fedezi.
A 2404 méter hosszú és 55 méter magas híd megépítését a horvátok a legjobb ajánlatot tevő kínai China Road and Bridge Corporationra (CRBC) bízták. A pillérek első pillantásra szürreálisnak tűnő magasságára a bosnyák fél tiltakozása miatt volt szükség, ők ugyanis ragaszkodtak hozzá, hogy olyan híd épüljön, amely alatt a legnagyobb hajók is elférnek, amennyiben azok a neumi, egyébként nem túl nagy kikötőben szeretnének horgonyozni.
A híd építése a vártnál is jobb ütemben haladt, az átkelő két hónappal a tervezett idő előtt, 2022 január végén elkészült, és mostanra már rendelkezik minden szükséges hatósági engedéllyel is. Az építkezés viszont nem ment mindenhol ilyen gördülékenyen, a híd megközelítéséhez szükséges 12 kilométernyi út ugyanis még csak részben készült el. A munkálatokat vezető mérnök a horvát közszolgálati televíziónak nyilatkozva elmondta, az eredetileg május 30-ra tervezett átadás nem volt tartható, mivel a munkaerő- és az építőanyaghiány miatt nem tudtak úgy haladni, ahogy előzetesen tervezték, a híd ezért számításai szerint leghamarabb augusztusban állhat forgalomba.
Az autósok viszont akkor sem élvezhetik majd az átkelő minden előnyét, mivel a hídtól Dubrovnik irányába folytatódó, 17 kilométeres autóút átadása csak őszre várható, a forgalmat addig a félsziget szűk kapacitású úthálózatára terelik. Az eset különösen kellemetlen annak tükrében, hogy a szóban forgó kétszer kétsávos sztrádát horvát vállalatok építik, akik a kínai kollégáikkal egy időben kezdték meg a technológiailag jóval egyszerűbb és kisebb volumenű munkálatokat, ám keleti partnereikkel ellentétben mégsem sikerült azokat időre befejezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.