Japán pénteken a jegybank által inflációs célként kitűzött, 2 százalék körüli fogyasztóiár-emelkedéssel egyenrangú béremelésre szólította fel a vállalatokat, hogy a világ harmadik legnagyobb gazdasága kilábalhasson a deflációból. A kormány a gazdaságról és államháztartásról szóló éves jelentésében leszögezte: egy ilyen gazdaság megakadályozza, hogy az ország stagflációba zuhanjon egy olyan időszakban, amikor az Egyesült Államok, Európa és más országok az Ukrajnában dúló háború miatt hatalmas mértékű inflációtól szenvednek – írja a Japan Today.
Egy Kisida Fumio miniszterelnök vezetésével összeállított dokumentumban azokat a terveket vázolták fel, amelyek azt ígérik: fel fogják építeni Japánban az új kapitalizmust, amit az emberekbe történő befektetések által vezérelt növekedési és újraelosztási körforgás jellemez majd. A dokumentumban hangsúlyozzák, hogy egy olyan új rendszerre kell áttérni, amely tartós és stabil, nagyjából 2 százalékos inflációs és ennek megfelelő bérnövekedési rátákat tartalmaz.
Japán régóta küzd az alacsony inflációval és többnyire a deflációval, ami a takarékos lakosság miatt beragadt az országban. Az ukrán háború miatt a fogyasztói árak emelkedésének üteme elkezdett felgyorsulni, amit főleg a kőolajárak miatt dráguló importnak lehet betudni – erről egy kormánytisztviselő beszélt újságíróknak. Szerinte az ország egyelőre nem fogja tudni maga mögött hagyni a deflációt.
Ahhoz, hogy kikerüljünk a deflációból, létfontosságú, hogy a nominális bérek az áremelkedéssel és a munkatermelékenység növekedésével összhangban emelkedjenek
– írja a Japan Today.
A tisztviselő arról is beszélt, hogy 1997 óta a nominálbérek növekedési üteme nem volt elég az áremelkedés mértékéhez mérve. Szerinte a vállalkozások a folyamatos defláció mellett nagy beruházásokkal bővítették a tevékenységüket. Emellett a béreket puszta költségnek és nem befektetésnek tekintették, emiatt pedig a nyereség egyenlőtlenül oszlott el.
A koronavírus-járvány és az Ukrajnában dúló háború az egész világon, így Japánban is felhajtotta az inflációt, de makrogazdasági szempontból Japánban ez még mindig sokkal gyengébb, mint Európában és az Egyesült Államokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.