A magas alapanyag- és energiaárak, az áruhiány, a rekordmagas kormányzati kiadások, az alacsony kamatok, a munkaerőhiány – általában ezeket okolják a száguldó amerikai inflációért, amely egyelőre nem akar tetőzni, júniusban már elérte a 9,1 százalékot. Egy befektető szerint azonban van még egy jelentős faktor, amelyet okolni lehet: a millenárisok.
„Senki nem említi azt, ami valójában okozza az inflációt, vagyis hogy túl sok ember túl sok pénzzel túl kevés árut kajtat”
– nyilatkozta Bill Smead, a Smead Capital Management befektetési igazgatója a CNBC-nek. Magyarázatként kifejtette, hogy az Egyesült Államokban a becslések szerint 92 millió millenáris, vagyis 27 és 42 év közötti él, és utoljára akkor láttak úgynevezett „rozsomákinflációt” – vagyis olyant, amelyet a döntéshozóknak nehéz megállítani –, amikor 75 millió baby boomer váltotta fel a 44 millió „csendes generációst” az 1970-es években.
Az Egyesült Államokban tehát rengeteg olyan 27 és 42 év közötti ember van, akik a legtöbb generációhoz képest körülbelül
hét évvel későbbre halasztották a lakás- és az autóvásárlást, az elmúlt két évben azonban egyszerre léptek be a piarca.
Ráadásul szerinte ez csak a kezdete egy tíz-tizenkét éves időszaknak, amikor körülbelül 50 százalékkal többen akarják majd beszerezni ezeket a dolgokat, mint az előző generációban – és ezen nem segít, ha a Fed emeli a kamatot.
A millenárisok jelentős része valószínűleg nem ért egyet azzal, hogy túl sok pénzük lenne, és azt el is költenék. Az elmúlt két évben végzett több kutatásból is inkább az derül ki, hogy a millenárisok több mint 60 százaléka elhalasztja a lakásvásárlást a diákhitelei miatt, vagy egyszerűen azért, mert az ingatlanárak túl magasak a bérükhöz képest. Ráadásul ennek a generációnak az adósságterhei nőnek a leggyorsabban.
A CNBC saját júniusi felméréséből is az derült ki, hogy a millenárisok háromszor nagyobb valószínűséggel fogják vissza a nagy beruházásokat, mint a baby boomer korosztály.
Mindezek ellenére az valóban igaz, hogy generációs alapon nézve a millenárisok teszik ki a lakásvásárlók piacának legnagyobb részét, 43 százalékát. Ami persze nem is csoda, hiszen népességszám alapján ők a legnagyobb generáció az Egyesült Államokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.