Az intézmény fennállása óta a legnagyobb büntetési tételt szabta kereskedelmi társaságra a romániai fogyasztóvédelmi hatóság (ANPC) a Blue Air megbírságolásával. Románia első diszkont légitársasága egy év leforgása alatt (2021 áprilisa és 2022 áprilisa között) összesen 11 289 légi járatot törölt, amelyhez 178 405 foglalás kapcsolódott. A fogyasztóvédelem csütörtöki ismertetése szerint húsz európai uniós tagállam polgárai összesen több mint 66 millió lej (1 lej 82,93 forint) értékben vásároltak repülőjegyet a társaságtól, viszont nem repülhettek a lefoglalt járatokkal. Hangsúlyozzák, hogy a járatok törlése gazdasági szempontból rosszul érintette az utazni vágyókat, hiszen ezek előre tervezett vakációk, üzleti utak voltak, így nem csak a repülőjegy ára veszett oda, hanem a szállás- és egyéb foglalások ellenértéke is.
A romániai szakhatósághoz 924 panasz futott be a Blue Air eljárása miatt számos európai országból, ennek nyomán speciális bizottság alakult a panaszok kivizsgálására. A testület a büntetést eredetileg a légitársaság üzleti forgalmához kívánta szabni, ez az adat azonban az ANPC számára sem ismert, ezért a fogyasztóvédelem 9 882 200 lejes (810 millió forint) bírságot állapított meg. A hatóság egyúttal arra kötelezte a céget, hogy legtöbb tíz napon belül fizesse vissza a fogyasztóknak a törölt járatok ellenértékét.
A román szakhatóság közölte azt is, hogy riadóztatta az Európai Bizottságot és az uniós tagállamok társhatóságait annak érdekében, hogy indítsanak átfogó vizsgálatot a hatályos rendelkezések esetleges áthágásának megállapítására. A fogyasztóvédelem egyúttal arra kéri a polgárokat, hogy „legyenek éberek”, repülőjegy-vásárlás, valamint foglalás előtt tájékozódjanak alaposan, és ne vegyék igénybe olyan légitársaság szolgáltatásait, amely korábban rengeteg járatot törölt, és nem tartotta tiszteletben a fogyasztók jogait. A fogyasztóvédők megállapítása szerint a légitársaság előnyös árú jegyekkel próbálja repülésre bírni a fogyasztókat, hogy aztán rövid időn belül magyarázat nélkül törölje a járatot. Különben a román hatóság megfigyelés alatt tartja a Wizz Air és Ryan Air légitársaságokat is, amelyek ugyancsak rengeteg járatot töröltek az elmúlt időszakban, és ha nem fizetik vissza a repülőjegyek árát, illetve nem hagynak fel a tisztességtelen kereskedelmi eljárással, ők is bírságra számíthatnak.
Egyébként a Blue Air a fogyasztóvédelem korábbi vádjaival kapcsolatban nem szolgált kézzelfogható magyarázattal a járatok törlésére, csupán azt közölte, hogy az elmúlt időszakban a koronavírus-járvány miatt több ezer járatot voltak kénytelenek törölni a légitársaságok. A cég korábban egyenesen „fenyegetéseknek” nevezte a romániai fogyasztóvédelmi hatóság elnökének az ügyben tett nyilatkozatait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.