BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína dönthet az Airbus és a Boeing közötti verseny befutójáról

Nagy befogadóképességű, széles törzsű repülőkből hiány mutatkozik, nélkülük pedig a légi forgalom csak lassabban bővülhet.

A nemzetközi turizmus, az utazások pandémiát követő fellendülése felkészületlenül érte mind a légitársaságokat, mind a légi közlekedés infrastruktúráját megteremtő és üzemeltető vállalatokat. 

A munkaerőhiánytól sújtott ágazat szereplői igyekeznek ugyan úrrá lenni a gyakorta kialakuló káoszon, de a járattörlésekről, a gépekről lemaradt utasokról, a repülőtéri forgalomkorlátozásokról és a túlterhelt személyzet sztrájkjairól érkező hírek így is mindennaposak. 

A nyomasztó kapacitáshiány enyhítésének egyik eszköze lehet a több száz utas befogadására képes széles törzsű repülőgépek beállítása, ám ez nem megy egyik napról a másikra. 

American Airlines Boeing 787 Dreamliner
Fotó: NurPhoto / Getty Images

A Boeing a 787-es Dreamlinereivel van jelen ezen a piacon, valamint a (leendő) 777X modellel, amelynek sorozatgyártása immár folyamatosan és évekkel csúszik. Most éppen ötéves lemaradásban van, és a két hajtóműves gép a repülési engedélyt jó esetben 2025-ben kaphatja meg. 

A Dreamlinerek is mostoha sorsúak, az ellenőrzések során felszínre bukkant hibák tömkelege miatt az amerikai légügyi hatóság (FAA) nagyjából két évvel ezelőtt megtiltotta az új gépek forgalmazását. A javítások elvégeztével a modell értékesítése folytatódhat, az első, remélhetően hibamentes Dreamlinert szerdán kapta kézhez az American Airlines. Ezután a Boeingnél lévő 120 darabos raktárkészlet kiszórása következik – természetesen az átalakításokat és a rigorózus ellenőrzést követően. Ez a folyamat is hónapokat vesz igénybe. 

Érdekesség, hogy amíg a járvány idején kivonták a forgalomból a költségesebben üzemeltethető széles törzsű gépeket a légitársaságok, most épp a visszatérésük felgyorsítását tervezik. Azonban

a nagy gépekre szóló megrendelések nem mindennaposak.

Az éveken át tartó túlkínálat időszakának ugyan vége szakadt, de a széles törzsű flottájuk megújítását, felfrissítését nem sietik el a légitársaságok. A Reuters forrásai szerint a legaktívabb érdeklődők a túlnépesedett Ázsiában vannak. 

Szakértők szerint egy hatalmas szaúd-arábiai megrendelés futhat be hamarosan vagy a Boeinghez, vagy az Airbushoz. Az olajkirályság ugyanis a nagyszabású Vision 2030 fejlesztési programja kapcsán kiemelt szerepet szán a nemzetközi turizmus felfuttatásának, ezt pedig nagy befogadóképességű gépparkkal lehet a leghatékonyabban kiszolgálni. A tárgyalásokat közelről követő források szerint az óriásmegrendelést a Boeing viheti el a Dreamlinerekkel és a 777X modellekkel, vegyes megoszlásban. 

 

Ugyanezt a két Boeing-típust versenyezteti meg a tajvani illetőségű China Airlines az Airbus kínálatával. A légitársaság a 22 Airbus A330-asból álló flottája megújításának lehetőségeit mérlegeli, s aki jobb ajánlatot tesz, azé a megrendelés. 

A Malaysia Airlines már dönthetett, s várhatóan hétfőn konkrét bejelentést tesz húsz darab új generációs Airbus A330neo típusú, széles törzsű repülőgép megvásárlásáról. Ezek nagyobb hányadát közvetlenül a gyártótól, kisebb hányadát lízingcégek közbeiktatásával vásárolná meg.

A legnagyobb izgalmakat a kínai piac tartogatja az Airbus és a Boeing számára,

és könnyen lehet, hogy az amerikai képviselőház elnökének, Nancy Pelosinak (képünkön) a tajvani látogatása elbillentette a mérleg nyelvét a páneurópai gyártó irányába. A hatalmas diplomáciai botrányt és kínai katonai erődemonstrációt kiváltó Pelosi-vizit sokba kerülhet a Boeingnek. 

US House Speaker Nancy Pelosi departs Taiwan
Fotó: Taiwanese Foreign Ministry / Hando

Kína ugyanis eddig rendszerint egyensúlyozott a két nagy beszállító között, s a legutóbbi, múlt hónapban leadott nagy „adagot” az Airbus vitte el. Igaz, a 292 darabos tétel keskeny törzsű gépekből állt. Most a Boeing jönne, de a két ország közötti feszültté vált viszonyt látva elbizonytalanodtak a szakértők is. A Reuters emlékeztet Gina Raimondo amerikai kereskedelmi miniszter tavaly szeptemberi kifakadására, miszerint a kínai kormány megakadályozza, hogy hazai légitársaságai több tízmilliárd dollár értékben Boeing-gépeket vásároljanak.

Kína nagyjából öt éve visszahúzódott a piacról, előbb a kereskedelmi háború, utóbb a világjárvány miatt halasztotta a repülőgép-beszerzéseit. Ám hamarosan lépnie kell, mert széles törzsű gépparkjának cseréje, fejlesztése időszerűvé vált.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.