A nemzetközi turizmus, az utazások pandémiát követő fellendülése felkészületlenül érte mind a légitársaságokat, mind a légi közlekedés infrastruktúráját megteremtő és üzemeltető vállalatokat.
A munkaerőhiánytól sújtott ágazat szereplői igyekeznek ugyan úrrá lenni a gyakorta kialakuló káoszon, de a járattörlésekről, a gépekről lemaradt utasokról, a repülőtéri forgalomkorlátozásokról és a túlterhelt személyzet sztrájkjairól érkező hírek így is mindennaposak.
A nyomasztó kapacitáshiány enyhítésének egyik eszköze lehet a több száz utas befogadására képes széles törzsű repülőgépek beállítása, ám ez nem megy egyik napról a másikra.
A Boeing a 787-es Dreamlinereivel van jelen ezen a piacon, valamint a (leendő) 777X modellel, amelynek sorozatgyártása immár folyamatosan és évekkel csúszik. Most éppen ötéves lemaradásban van, és a két hajtóműves gép a repülési engedélyt jó esetben 2025-ben kaphatja meg.
A Dreamlinerek is mostoha sorsúak, az ellenőrzések során felszínre bukkant hibák tömkelege miatt az amerikai légügyi hatóság (FAA) nagyjából két évvel ezelőtt megtiltotta az új gépek forgalmazását. A javítások elvégeztével a modell értékesítése folytatódhat, az első, remélhetően hibamentes Dreamlinert szerdán kapta kézhez az American Airlines. Ezután a Boeingnél lévő 120 darabos raktárkészlet kiszórása következik – természetesen az átalakításokat és a rigorózus ellenőrzést követően. Ez a folyamat is hónapokat vesz igénybe.
Érdekesség, hogy amíg a járvány idején kivonták a forgalomból a költségesebben üzemeltethető széles törzsű gépeket a légitársaságok, most épp a visszatérésük felgyorsítását tervezik. Azonban
a nagy gépekre szóló megrendelések nem mindennaposak.
Az éveken át tartó túlkínálat időszakának ugyan vége szakadt, de a széles törzsű flottájuk megújítását, felfrissítését nem sietik el a légitársaságok. A Reuters forrásai szerint a legaktívabb érdeklődők a túlnépesedett Ázsiában vannak.
Szakértők szerint egy hatalmas szaúd-arábiai megrendelés futhat be hamarosan vagy a Boeinghez, vagy az Airbushoz. Az olajkirályság ugyanis a nagyszabású Vision 2030 fejlesztési programja kapcsán kiemelt szerepet szán a nemzetközi turizmus felfuttatásának, ezt pedig nagy befogadóképességű gépparkkal lehet a leghatékonyabban kiszolgálni. A tárgyalásokat közelről követő források szerint az óriásmegrendelést a Boeing viheti el a Dreamlinerekkel és a 777X modellekkel, vegyes megoszlásban.
Ugyanezt a két Boeing-típust versenyezteti meg a tajvani illetőségű China Airlines az Airbus kínálatával. A légitársaság a 22 Airbus A330-asból álló flottája megújításának lehetőségeit mérlegeli, s aki jobb ajánlatot tesz, azé a megrendelés.
A Malaysia Airlines már dönthetett, s várhatóan hétfőn konkrét bejelentést tesz húsz darab új generációs Airbus A330neo típusú, széles törzsű repülőgép megvásárlásáról. Ezek nagyobb hányadát közvetlenül a gyártótól, kisebb hányadát lízingcégek közbeiktatásával vásárolná meg.
A legnagyobb izgalmakat a kínai piac tartogatja az Airbus és a Boeing számára,
és könnyen lehet, hogy az amerikai képviselőház elnökének, Nancy Pelosinak (képünkön) a tajvani látogatása elbillentette a mérleg nyelvét a páneurópai gyártó irányába. A hatalmas diplomáciai botrányt és kínai katonai erődemonstrációt kiváltó Pelosi-vizit sokba kerülhet a Boeingnek.
Kína ugyanis eddig rendszerint egyensúlyozott a két nagy beszállító között, s a legutóbbi, múlt hónapban leadott nagy „adagot” az Airbus vitte el. Igaz, a 292 darabos tétel keskeny törzsű gépekből állt. Most a Boeing jönne, de a két ország közötti feszültté vált viszonyt látva elbizonytalanodtak a szakértők is. A Reuters emlékeztet Gina Raimondo amerikai kereskedelmi miniszter tavaly szeptemberi kifakadására, miszerint a kínai kormány megakadályozza, hogy hazai légitársaságai több tízmilliárd dollár értékben Boeing-gépeket vásároljanak.
Kína nagyjából öt éve visszahúzódott a piacról, előbb a kereskedelmi háború, utóbb a világjárvány miatt halasztotta a repülőgép-beszerzéseit. Ám hamarosan lépnie kell, mert széles törzsű gépparkjának cseréje, fejlesztése időszerűvé vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.